فعالان پاکستاني تاکيد دارند آمريکا عامل ناامني و کشتار در افغانستان و پاکستان است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، سران قبايل پشتون در افغانستان و پاکستان ، نشست دو روزه اي در شهر پيشاور با عنوان نشست قامي جرگه برگزار کردند. هدف از اين نشست ، تلاش براي يافتن راههايي به منظور کاهش ناامني و درگيري در مناطق قبيله اي پاکستان و افغانستان بود. به نظر پشتونها، آمريکا عامل اين ناارامي ها در افغانستان و پاکستان است. شماري از مقامات بلندپايه مناطق شمال غربي پاکستان، سران احزاب مختلف دو کشور و سران قبايل پشتون پاکستان و افغانستان و همچنين هياتهايي بلندپايه از افغانستان و کشورهاي اروپايي در اين نشست شرکت داشتند.
افضل خان لالا از سياستمداران کارکشته پاکستاني اين نشست را سازماندهي کرده بود.
افضل خان لالا در اين خصوص گفت:به اصطلاح مبارزه امريکا با تروريسم سبب کشته شدن دهها هزار پشتون در پاکستان و افغانستان شده است. اين کشتار بي پايان همچنان در اين دو کشور ادامه دارد. به همين علت ، ما در اين مکان دور هم جمع شده ايم تا براي پايان دادن به جنگ و خونريزي چندين ساله در منطقه راهي پيدا کنيم.
شرکت کنندگان در اين نشست تاکيد داشتند که از زمان مداخله آمريکا در منطقه ، دهها هزار نفر از مردم پاکستان و افغانستان قرباني شده و بسياري از مردم منطقه نيز به علت همين جنگ ، بي خانمان شده اند.
يکي از سران قبايل پشتون نيز در اين نشست گفت: از زمان حضور اشغالگرانه نيروهاي اتحاد جماهير شوروي سابق در افغانستان و تهاجم آمريکا به افغانستان، وضع پشتونها هم در افغانستان و هم در پاکستان بسيار بد شده است. پاکستاني ها و افغانها به بهانه هاي مختلف کشته مي شوند. از آنها با عنوان تروريست ياد مي شود. به همين بهانه، پشتونها هدف حملات قرار مي گيرند. اين درحالي است که پشتونها افرادي صلح طلب هستند.
شرکت کنندگان در اين نشست تاکيد داشتند تنها در صورتيکه نظاميان خارجي به رهبري آمريکا از افغانستان خارج شوند و مداخله آمريکا در مناطق قبيله نشين پاکستان و افغانستان پايان يابد، مي توان به صلحي پايدار در منطقه دست يافت. در عين حال ، شرکت کنندگان اين نشست تاکيد کردند که بايد با شبه نظاميان افغانستان و پاکستان ، گفتگوهايي معنادار و جدي صورت پذيرد تا اينکه منطقه از ويراني بيشتر حفظ شود و بايد تلاشهايي متقابل صورت پذيرد تا ميان افغانستان و پاکستان اعتمادسازي شود. در اين نشست تصريح شد بايد مردم دو کشور نيز براي استقرار صلح در منطقه تلاش کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار