معاون کوفي عنان گفت تلاش ها بر آن است تا مسير براي مذاکرات سياسي مهيا شود زيرا فقط يک راه حل توافق شده بر مبناي طرح شش ماده اي عنان مي تواند صلح و ثابت واقعي را براي مردم سوريه به ارمغان آورد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه، ژان ماري گاينو معاون کوفي عنان پس از گزارش خود در جمع خبرنگاران بخش اروپائي سازمان ملل در ژنو گفت اطلاعاتي درباره تلاشهاي اخير کوفي عنان از جمله سفر اخيرمان به سوريه و ديدار با مقامات آن کشور را در اختيار اعضاي شوراي امنيت قرار دادم.
اين مقام سازمان ملل گفت: هفته گذشته در ديدار از دمشق و شهر حمص، علاوه بر ديدار با مقامات دولتي سوريه، با اعضاي گروههاي مذهبي، مدني و غيره نيز ديدار کردم.
وي افزود آقاي عنان که ديدار خود از دمشق را خاتمه داده است ، اکنون در اردن به سر مي برد و در نظر دارد گفتگوي خود را با رهبران منطقه اي و بين المللي ادامه دهد زيرا مي داند کسب اتحاد بين المللي در مورد اوضاع سوريه، امري کليدي براي برداشتن گام هاي ضروري در اجراي طرح شش ماده اي است.
معاون نماينده ويژه مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه گفت همانطور که کوفي عنان گفته است اکنون در نقطه اوج اوضاع سوريه قرار داريم و فقط علامتي قاطع، مي تواند موثر واقع شود و گام هاي کوچک ديپلماتيک، تاثيري نخواهند داشت.
گاينو گفت: دولت سوريه موظف است در جهت ايجاد اعتماد نه فقط براي جامعه بين المللي بلکه براي مردم خودش، گام هاي قاطعي را بردارد و نشان دهد که آماده است تا تغيير رويه دهد.
وي افزود: در عين حال همه مردم سوريه بايد متقاعد شوند که به کارگيري سلاح راه مناسبي براي حل و فصل مشکلات نيست و نظامي کردن موضوع، مرارت هاي بسياري را براي آنها ايجاد مي کند.
اين مقام سازمان ملل در مورد اخراج ديپلمات هاي سوريه از برخي کشورهاي غربي گفت: اين کشورها با توجه به احساسي که دارند، اينگونه تصميم مي گيرند که البته اين امر با توجه به اقتدار هر کشوري، فقط به خود آن کشور مربوط مي شود و وظيفه ما گفتگو و مشورت با همه است.
گاينو در بخش ديگري از سخنانش گفت نگراني ها از بروز جنگ داخلي تمام عيار در سوريه شديد است و شوراي امنيت بايد تصميماتي راهبردي اتخاذ کند و ضرورت دارد تا اتحاد ميان اعضا شورا باشد تا با انجام روند سياسي از وخامت هر چه بيشتر اوضاع جلوگيري شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار