معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع آبخیز داری کشور گفت : احیا موقوفات و انفالی که سالهاست مشکل داشته و به نتیجه نرسیده از اهداف اصلی دو سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران کرمانشاه 'محمد تقی عموزاده' در همایش بررسی عملكرد ادارت كل اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی غرب كشور كه در كرمانشاه برگزار شد، گفت: سنت حسنه وقف یكی از نهادهای حقوقی مقدس است كه شرع اسلام آن را به رسمیت شناخته و بر ترویج و ترغیب مردم بر این سنت حسنه به عنوان ودیعه ایی الهی تاكید كرده است.

وی  گفت: وقف اثرات بسیار نیكی چه برای انسان و چه برای جامعه دارد و بزرگان دین همواره بر وقف تاكید نموده اند از سوی دیگر انفال نیز با توجه به تاكید خداوند بر صیانت اموال جامعه اسلامی امری مهم است و قوانین كشور برای جلوگیری از تصرف و تجاوز به اموال ملی مدیریت انفال را به سازمان منابع طبیعی واگذار كرده است.

عموزاده دلیل وجود برخی از مشكلات موجود میان سازمان منابع طبیعی و سازمان اوقاف را نبود ساز وكارهای مشخص برای ثبت درست انفال و همچنین موقوفات دانست و افزود: در گذشته در برگه های تشخیص براساس كروكی منابع طبیعی را مشخص می كردند و قسمتی كه از سوی افراد احیا شده بود به عنوان مستثنیات جدا می گردید از سوی دیگر برای ثبت و تولیت موقوفات نیز سازوكار مشخصی وجود نداشت و این امر موجب ایجاد برخی اختلافات میان دو سازمان اوقاف و منابع طبیعی شده است.

وی خاطرنشان كرد: انفال و موقوفات هر دو در اختیار ولی فقیه هستند و این اختلافات بسیار جزیی بوده و مانند اختلاف اعضای یك خانواده است كه باید در درون خود خانواده مشكلات را حل نمایند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‎ها و مراتع و آبخیزداری كشور، از تشكیل كارگروه های معین برای حل مشكلات موجود خبر داد و گفت: براساس توافقنامه ای كه میان دو سازمان امضا شد، كارگروههایی تشكیل شد و این كارگروه ها براساس دستور العملهای داده شده به موارد مورد اختلاف رسیدگی می كنند.

عموزاده اظهار داشت: باید ادارات اوقاف و منابع طبیعی استانها اسناد معتبر خود را به این كارگروه ها ارایه كنند و در مرحله بعد براساس اصول مشخص شده كار تشخیص اعتبار اسناد انجام شده و سهم اوقاف از محل اراضی مشخص می شود، همچنین در خصوص امامزادگان نیز نیازی به ارایه سند نبوده و وجود بقعه مبارك امامزادگان و مكانهایی مانند مدارس علمیه به عنوان اصل موقوفات پذیرفته شده و اصل موقوفه و حریم آن به اوقاف تحویل می شود. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.