ضرورت تسريع در ساخت شهرک فرآوري سنگ در لرستان

به گزارش خبرنگار باشسگاه خبرنگاران از خرم اباد  ،  لرستان با توجه به منابع غني سنگ به خصوص سنگهاي تزئيني و نما در منطقه، اغلب در زمينه سرمايه‌گذاري در بخش فرآوري انواع سنگهاي تزئيني، ساختماني و مواد كاني غيرفلزي استاني مستعد است.
بيشتر معادن لرستان به سنگهاي نما و تزئيني اختصاص دارد به طوري كه با داشتن حدود يك چهارم ذخايرسنگهاي تزئيني كشور حائز رتبه اول دراين زمينه است.
 لرستان با توليد 2 هزار و 700 تن سنگ ، 27 درصد توليدات كشور و سه درصد توليد جهاني را به خود اختصاص داده است. از انواع معادن اين استان مي توان به سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ چيني، فروسيليس،فلدسپات،تالك،نمك و سنگ لاشه پالون اشاره كرد.
به گفته نايب رييس و کانون سنگ ايران 550 واحد سنگبري فعال در استان وجود دارد که عمدتا در شمال شرق استان در شهرهاي بروجرد و دورود، ازنا، اليگودرز و خرم آباد مستقرند و از اين تعداد 30 واحد مجهز به فرآوريهاي روز دنيا هستند.(از 5 هزار واحد سنگ بري کشور نيز فقط 500 واحد مجهز به دستگاههاي فن آوري روز دنيا هستند)
غياثوند مي گويد : ساليانه 15 ميليون متر مربع از اين واحدها سنگ فرآوري مي شود که اين ميزان 12 درصد سنگ فرآوري شده در کشور است .
وي مي گويد : ما از سال 82 نگاه توسعه اي به صنعت سنگ استان داشته ايم و لرستان تنها استاني است که بازسازي واحدهاي سنگ را دستور کارقرار داده است و تا امروز 170 واحد سنگ، فن آوري و بازسازي شده است.
نوع سنگهاي توليدي در لرستان عمدتا در شمال شرق استان از نوع گرانيتي وسخت ، در جنوب استان از نوع سنگهاي آهکي و در شرق استان از نوع سنگهاي چيني و کريستالي است. سنگهاي اين استان به دبي ، ونزوئلا ، آسياي ميانه ، ترکيه ، کشورهاي اروپايي ، چين و مالزي به صورت خام و بريده شده صادر مي شوند ، به طوري که به گفته دبير کانون سنگ ايران در سال 86 و در بهترين شرايط 20 ميليون دلار صادرات سنگ داشته ايم .
اما به علل مختلفي در سال 90-89 اين ميزان به 8 ميليون دلار کاهش يافت، بررسيها نشان مي دهد افزايش هزينه هاي توليد از جمله سوخت ، برق ، گازوئيل بويژه پس ازاجراي قانون هدفمندي يارانه ها، در کنارنبود شرکتهاي بازرگاني قوي و همچنين اخذ عوارض بيشتر از مهمترين علل کاهش صادرات بوده است.
 از سوي ديگر، لرستان با داشتن ذخايرغني سنگ  و ظرفيتهاي بسيار در زمينه استخراج سنگ ،  از داشتن شهرک تخصصي فرآوري سنگ محروم بوده و همين احساس نياز و ضرورت، خود زمينه ساز تصويب طرح شهرک فراوري سنگ درمجموعه مصوبات سفر سوم هيات دولت به لرستان بود . افزايش کيفيت محصول ، بازار پسندي، افزايش صادرات، ارزآوري و جلوگيري از خروج ارز، استفاده مطلوب از ظرفيتها، استاندارد سازي وافزايش راندمان توليد، استفاده از تجهيزات روز دنيا بخشي از مزاياي فرآوري سنگ  است.
به گفته رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتي لرستان مکان احداث اين شهرک در اراضي کشاورزي و ملي بين روستاههاي سراب کي حاتم و سراب ناوه کش از توابع شهرستان چگني در نظر گرفته شده  و عمليات ژئوتکنيک و نقشه برداري اوليه آن کاملا صورت گرفته و تملک زمين و تسطيح آن نيز صورت گرفته است.
مهندس محمدي ساخت اين شهرک را از مصوبات دور سوم هيات دولت به استان عنوان کردو گفت: 300ميليون تومان اعتباراوليه براي آغاز اين کار در نظر گرفته شد .
 دبيرکانون سنگ ايران  نيز زمان بهره براري از اين شهرک را نامشخص عنوان کرد و گفت: تا زماني که مشکلات مالي و اعتباري اين طرح برطرف نشود نمي توان اميدي به ساخت آن داشت .
غياثوند يکي از مهمترين مشکلات ساخت اين شهرک را نرخ سود بانکي بيشتر عنوان کرد وگفت: اين ميزان بيش از توان توليد است.
 وي واقعي نبودن نرخ ارز را موجب ناتواني درصادرات عنوان کرد و گفت: 90 درصد مشکلات ملي است.
غياثوند، فعال نبودن نبود منابع مالي براي سرمايه در گردش، فقدان نگاه حمايتي از بخش توليد و عدم حمايت  در بازسازي واحدهاي صنعتي را از مهمترين چالشهاي پيش روي صنعت سنگ لرستان عنوان کرد و گفت: براي احداث شهرک صنعتي بشدت نيازمند حضور بخش خصوصي هستيم .
طبق آخرين آمارها، حدود  160 هزار نفر در کشور دربخش صنعت سنگ فعاليت مي کنند که 8هزار و 900 نفرازآنها در لرستان  مشغولند . از آنجا که اين تعداد ،  38 درصد اشتغال صنعتي استان را تشکيل مي دهد درمي يابيم که سنگ لرستان اين ظرفيت را دارد که مسئولان در جهت تسريع در ساخت شهرک تخصصي سنگ  بيشتر همت کرده و زمينه رشد توليدات داخلي و حمايت از کار و سرمايه ايراني را فراهم کنند ./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.