تفكر بسيار شايعي ميان مردم و حتي پزشكان رواج دارد كه درد پاشنه به علت خار پاشنه است؛ در حالي كه اين طور نيست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در واقع وجود برجستگي استخواني زير استخوان پاشنه علت درد آن ناحيه نيست و با خارج كردن اين برجستگي استخواني درد از بين نمي‌رود.

ضمن آن كه از هر 10 نفر يك نفر خار پاشنه دارد ولي همه آنها درد ندارند و در بسياري از افراد كه هيچ دردي در ناحيه پاشنه ندارند اگر عكسبرداري شود اين برجستگي استخواني ديده مي‌شود.

خار پاشنه برجستگي استخواني تيزي است كه در محل چسبيدن فاشياي پلانتار به استخوان پاشنه ايجاد مي‌شود. فاشياي پلانتار يك نوار كلفت و پهن در كف پاست كه از عقب به پاشنه و از جلو به پنجه پا متصل مي‌شود و مانند زه‌كمان عمل مي‌كند. همان‌طور كه در كماني كه براي تيراندازي به كار مي‌رود بدنه كمان صاف است و اين كشش زه‌كمان است كه موجب مي‌شود بدنه كمان قوس‌دار شود و قوس‌دار بماند، قوسي كه كف پاي انسان وجود دارد هم به علت كششي است كه توسط فاشياي پلانتار ايجاد مي‌شود. كلا در بدن انسان فاشيا به پرده يا نوارهاي پهني گفته مي‌شود.

با بالا رفتن سن فيبرهاي كلاژن تشكيل‌دهنده فاشياي پلانتار ضعيف‌شده و قدرت كششي اين بافت كم مي‌شود و بنابراين مستعد به آسيب مي‌شود. البته در افراد جوان هم اگر راه رفتن يا ورزش به صورت نامناسبي انجام شود، به فاشيا فشار بيش از حد واردشده و موجب آسيب و در نتيجه بروز علائم مي‌‌شود. وقتي فاشياي پلانتار تحت كشش قرار مي‌گيرد، بيشترين محلي كه فشار در آن متمركزشده و آسيب ايجاد مي‌شود در محل اتصال فاشيا به استخوان پاشنه يعني همان محلي است كه خار‌پاشنه قرار دارد. اين نقطه ضعيف‌ترين قسمت فاشياس./ست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.