به دعوت دانشگاه آزاد اسلامي بروجرد پروفسور ناصر پارسا عضو انجمن سرطان شناسي آمريكا درسالن اجتماعات دانشكده پيراپزشكي درجمع اساتيد و دانشجويان اين واحد به ايراد سخن پرداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران   لرستان
در اين سخنراني كه با موضوع «پزشكي مولكولي، از آزمايشگاه تا كلينيك» برگزار شد. پروفسور پارسا رشد علوم، بخصوص در زمينه صنعت و پزشكي را در يكصد سال گذشته شگفت انگيز توصيف كرد و افزود: شيوه درمان در پزشكي تا به حال تجويز و خوراندن يك دارو براي همه بيماران مشابه بوده است. اما در دهه آينده درمان بيماران بر اساس تنوع زنتيكي افراد خواهد بود و هر فرد داروي خاص خود را براي همان بيماري دريافت خواهد كرد و بر اين اساس چون تشخيص بيماري سريع خواهد بود بنابراين زمان درمان و معالجه نيز كوتاه خواهد بود.

وي با تاكيد بر علوم كاربردي افزود: كارهاي پژوهشي وقتي براي جامعه مفيد هستند كه كاربردي باشند. مثلا توليد دارو ممكن است ميلياردها دلار براي دانشگاه يا يك بخش تحقيقاتي درآمد ايجاد كند كه با پول آن مي شود پروژه هاي ديگر را نيز حمايت مالي كرد.

عضو انجمن سرطان شناسي آمريكا افزود: سلامت يك كشور و پيشرفت آن، يك رابطه دو طرفه است كه به همه وابسته اند.

پارسا تأثير محيط زندگي را بر بيماريها مهّم توصيف كرد و افزود: بيماريها زاييده مشكلات محيطي است و امروز محيط زيست ما به طور كلي آلوده است و تعداد بيماران سرطاني بخصوص در ايران در حال رشد است و 3 سال ديگر در سال 2015 ايران با سونامي سرطان روبه رو خواهد شد.

پروفسور پارسا همچنين از پايين آمدن سن سرطان سينه در ايران خبر داد و گفت: سن سرطان سينه در زنان ايراني از 30 به 15 سال كاهش يافته است و ما بايد بررسي كنيم كه در آب، هوا، تغذيه و محيط زيست ما چه چيزهايي وجود دارد كه منجر به توليد سرطان مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود توضيحاتي در خصوص نحوه ايجاد سرطان در سلولها و روند رشد و مدت زمان آن ارائه نمود.

در پايان نيز به تعداد زيادي از سئوالات كتبي حاضران توسط پروفسور پارسا پاسخ داده شد.

لازم بذكر است ناصر پارسا متولد 1334 در شهرستان بروجرد و استاد و پژوهشگر ارشد در سرطان و ژنتيك مولكولي در مؤسسه ملي بهداشت آمريكاست. داراي بيش از 150 كتاب و مقاله منتشر شده در مجلات معتبر بين المللي است.

وي همچنين عضو افتخاري انجمن تحقيقات سرطان شناسي و ژنتيك دانان آمريكا و شاگرد پروفسور واتسون در كشف ساختمان ژنهاي انساني بوده است.

كمك رساني دارويي و غذايي به زلزله زدگان و بيماران سرطاني و بچه هاي بي سرپرست و همچنين مؤسس و عضو هيأت مديره چندين درمانگاه اهدايي در غرب كشور و بروجرد از ديگر خدمات انساني اين دانشمند برجسته به مردم كشورمان مي باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.