رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: تاكنون هيچ مورد از ابتلاي به بيماري تب كريمه كنگو در استان تهران گزارش نشده است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در پاسخ به انتشار اخباري در برخي از رسانه‌ها مبني بر «رسيدن بيماري تب كريمه كنگو به تهران » ضمن اعلام اين خبر گفت: تنها برخي از بيماران مبتلا به تب كريمه كنگو براي اقدامات و امكانات درماني مناسب‌تر در تهران تحت درمان قرار گرفته اند.

رئيس مركز مديريت بيماري‌ها تعداد موارد ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو در كشور از ابتداي سال جاري تاكنون را 18 نفر و در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان و كرمان اعلام كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته افزايش نداشته است اما احتمال افزايش بيماري طي روزها و هفته‌هاي آينده وجود دارد.

وي خاطرنشان كرد: تعدادي از مبتلايان به بيماري با انجام مراقبت‌ها و اقدامات درماني به طور كامل بهبود يافته و ترخيص شده‌اند و تعدادي نيز تحت مراقبت قرار دارند.

دكتر گويا يادآور شد: به غير از 4 بيمار گزارش شده از مشهد، كه بر اثر تماس با بيمار مبتلا، به بيماري تب كريمه كنگو مبتلا شده‌اند، بقيه موارد گزارش شده بر اثر تماس مستقيم با دام آلوده و ذبح دام به اين بيماري مبتلا شده‌اند.

رئيس مركز مديريت بيماري‌ها مجدداً از هم‌وطنان خواست: از خريد دام‌هاي بدون تاييد دامپزشكي اكيداً خودداري كنند.

وي با تاكيد بر اين كه بيماري تب كريمه كنگو از طريق خوردن گوشت منتقل نمي‌شود، خاطرنشان كرد: اين بيماري يك عفونت ويروسي است كه از طريق تماس با حيوان آلوده و درهنگام ذبح حيوان و تماس با امعاء و احشاء حيوان آلوده در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي به انسان منتقل مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: همچنين اين بيماري از طريق گزش كنه‌اي كه روي بدن دام بيمار وجود دارد قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلاء انسان به اين بيماري، ديگر افرادي كه در حين مراقبت درماني با خون و ترشحات بدن فرد بيمار در تماس باشند و نكات بهداشتي را رعايت نكرده باشند، ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند.

گفتني است: پيش‌تر سازمان دامپزشكي كشور نيز در پي مشاهده مواردي از بيماري تب كريمه كنگو در استان خراسان رضوي خواستار جلوگيري از ورود دام قاچاق از مرزهاي كشور شد.

معاون بهداشتي و پيشگيري اين سازمان طي نامه‌اي به مديران كل دامپزشكي استان‌هاي سراسر كشور خواستار تشديد اقدامات عليه تب خونريزي دهنده كريمه كنگو و جلوگيري از ورود و انتقال دام قاچاق از مرزهاي كشور با توجه به گستردگي آلودگي در كشورهاي همسايه به ويژه مرزهاي شرقي و غربي شده است/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار