عبدالرسول وصال مدیر پرتال امام خمینی(ره) در یادداشتی اختصاصی که در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است به بیان ویژگی‌های این پرتال پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عبدالرسول وصال مدیر پرتال امام خمینی(ره) در یادداشتی اختصاصی که در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است به بیان ویژگی‌های این پرتال پرداخت.
وی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به اینکه، جان ارتباطات و تبليغات «پيام» است و بدون پيام، هيچ ارتباطى رخ نمى‏دهد و هيچ تبليغى صورت نمى‏پذيرد آورده: پیام‌ها و رفتار‌های امام هم از این قاعده مثتنثنی نبود. بعد از واقعه تاریخی 15 خرداد که جریان انقلاب سرکوب شد، تا مدتها جامعه دچار رخوت شده بود اما پس از آن که دامنه زورگویی‌ها و ظلم رژیم بالا گرفت، مبارزات امام هم به شکل جدیدی توسعه یافت تا جایی که رژیم وقت عراق با همکاری رژیم ایران نتوانستند حضور امام را در نجف تحمل کنند و به ناچار حضرت امام نجف را ترک و راهی کویت شدند که اقامت ایشان در آنجا میسر نشد و لاجرم به فرانسه عزیمت و در پاریس اقامت گزیدند.

وصال، با تشریح روند شکل‌گیری ارتباطات رسانه‌ای حضرت امام(ره) نوشت: پرتال امام بعد از برنامه‌ريزي‌ها و مطالعات بسيار، در سال 1390 راه‌اندازي شد. اين پرتال در نهايت سادگي،‌ امكانات بسياري دارد که از آن جمله می‌توان به جست‌وجوی بسیار قدرتمند در سامانه کتابخانه چند رسانه‌ای آن اشاره کرد. این جست‌وجو مخاطب را قادر می‌سازد تا در متن آثار حضرت امام، منابع صوتی و فیلم به جست‌وجو و پژوهش بپردازد. علاوه بر آن، خدمات وبی گسترده‌اي نیز ارائه مي‌شود که ایجاد کتابخانه شخصی و در كل شخصی‌سازی فضای پرتال برای مخاطبان، امکان اختصاص وبلاگ و پست الکترونیک، ارائه بسته‌های اطلاعاتی در قالب عناوین برگزیده، خاطرات، گاهنامه‌های الکترونیکی، روزشمار و نگاه روز از جمله این خدمات است. از ديگر خدمات سامانه کتابخانه چند رسانه‌ای پرتال، امکان پژوهش در منابع و بانک‌های اطلاعاتی گوناگون، دسته‌بندی منابع در قالب درختواره‌های موضوعی و اصطلاح‌نامه امام خمینی(س) است. طبیعی است که فضای وب به عنوان یک فضای جدید، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این پیچیدگی‌ها تاکنون باعث کندی کار و مشکلاتی هم شده است.

اکثر آثار مکتوب حضرت امام در پرتال امام خمینی قابل جست‌وجو است. علاوه بر آن مقالات همایش‌هاي مختلف مؤسسه هم در اين كتابخانه قرار دارد. تقریباً حدود 20 هزار رکورد اطلاعاتی، بیش از پنج هزار رکورد عکس، بیش از هفت هزار عنوان فایل کتاب و بیش از 8-7 هزار فايل صوتي و تصویری در پرتال موجود است. علاوه بر اينها، بخش پرسش و پاسخ پرتال‌ يكي از بخش‌هاي مهم اين درگاه است كه در این بخش به سؤالات زیادی پاسخ داده شده است. این نکته را هم باید اشاره کنیم که اگر وب را به سه حوزه تقسيم كنيم: حوزه عمومی استفاده از وب، حوزه آموزش و حوزه پژوهش؛ ما در پرتال بیشتر به حوزه آموزش مجازی و حوزه پژوهش توجه داريم و در مرحله بعد، اطلاع‌رسانی را دنبال می‌کنیم. یعنی اگر دو تا چهل درصد حوزه آموزش مجازی و پژوهش، مأموریت‌های اصلی ما باشد، 20 درصد حوزه اطلاع‌رسانی ما در پرتال تعریف شده است. به‌طور كلي اساس كار را بر پژوهش قرار داده‌ایم؛ دسترسی پژوهشگران و اندیشمندانی که بخواهند به آثار امام دسترسی پیدا کنند، از نظر ما اهميت دارد. ما در ابتدای راه هستیم و با مشکلات و ایرادهایی (باگ) در پرتال و سامانه‌های زیرمجموعه آن مواجهیم. بهینه‌سازی پرتلت‌ها و سامانه‌ها را هم در دستور کار داریم که تا پایان سال جاری امیدواریم بتوانیم آنها را به سرانجام برسانیم.

رویکرد پرتال امام خمینی؛ مستند به اندیشه‌های ناب امام است. قرائت‌هایی که باید در پرتال حاکم باشد، قرائت خود امام است، نه قرائت شخصی یا هر گروه، دسته و تفکری دیگر. بنابراین ما در راهبردهاي رسانه‌ای خود، استنادپذیری، درست‌نویسی و انتقال صحیح اندیشه امام را مدنظر داریم. رویکرد ما این است که امام را آن چنان که بوده است به دور از هرگونه حاشیه یا قضاوت یا حرکت سیاسی معرفی کنیم. متن کامل این یادداشت در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار