با شفاف سازي ، قيمت مسكن كاهش نخواهد يافت و چه بسا به موجب آن رقابت مالكان موجب التهاب بازار خواهد شد .

احمد رضا سرحدي كارشناس مسكن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پيامدهاي شفاف سازي قيمت در بازار مسكن گفت : با شفاف سازي ، قيمت مسكن كاهش نخواهد يافت و چه بسا به موجب آن رقابت مالكان موجب التهاب بازار خواهد شد .

وي ادامه داد : مالكان كه تا پيش از اين با مستاجران كنار مي آمدند ، با رصد نرخ معاملات ، افزايش قيمت را ترجيه مي دهند .

وي با بيان اينكه شفاف سازي ابزار كنترل بازار نيست گفت : در بهترين حالت ممكن ، شفاف سازي قيمت هاي واقعي تنها نمايانگر وضعيت بازار خواهد بود .

وي خاطر نشان كرد : شفاف سازي وضعيت بازار به تعديل قيمت ها نمي انجامد و نرخ ها به تبع جو افزايش قيمت صعود خواهد كرد .

وي تصريح كرد : راهكار ايجاد تعادل قيمتي در بازار مسكن ، افزايش عرضه و كاهش تقاضا است .

سرحدي با اشاره به شكست سياست برخورد دستوري و اعمال محدوديت در بازار جهاني مسكن گفت : سياست شفاف سازي قيمت ها در داخل بازار مطلوب است ولي اجراي آن به هدف كنترل و تعيين دستوري قيمت در بازار مسكن نتيجه معكوس خواهد داشت .

وي با اشاره به ناكامي كنترل افزايش قيمت سال گذشته اظهار داشت : در حالي كه افزايش 9 درصدي نرخ معاملات نسبت به سال 89 در دستور كار قرار گرفته بود به موجب فقدان ، جديت در برخورد با متخلفان و پيگري دولت با انعكاس افزايش 9 درصدي در سامانه معاملات ، افزايش 30 درصدي نرخ ها تحت پوشش قراردادهاي ثانوي منعكس شد .

وي خاطر نشان كرد : با افزايش عرضه و پوشش تقاضا فارغ از سياست هاي كنترلي ، در جريان طبيعي بازار عرضه كنند گان مجبور به كاهش قيمت ها مي شود ./عب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار