استان کرمان با میزان تولید 200 هزار تن پسته به طور متوسط در سالهای آور رتبه اول دنیا را در زمینه تولید پسته کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، استان کرمان ، پهناورترین استان ایران است که در جنوب خاوری ایران واقع شده ، با توجه به شرایط اقلیمی و میزان منابع آب و موقعیت اجتماعی و روش های کشت زمین ، استان کرمان را به سه منطقه ی کشاورزی تقسیم می کنند:

مناطق کشاورزی خشک و کویری  ، مناطق کشاورزی معتدل کوهستانی ، مناطق کشاورزی گرمسیری . از مهم ترین محصولات کشاروزی این استان می توان گندم ، جو ، سیب زمینی ، پسته ، حنا ، وسمه ، زیره ، پنبه و چغندر قند را نام برد.

در کرمان انواع محصولات سردسیری شامل گردو ، بادام ، گلابی ، هلو ، آلبالو ، آلو ، گیلاس ، سیب درختی و همچنین محصولاتی از قبیل مرکبات ( پرتقال ، لیمو شیرین ، لیمو ترش ، نارنگی و گریپفوروت) و خرما تولید می شود.

از استان کرمان بیش از 95 درصد محصول پسته ایران بدست می آید  واین استان بیش از24 درصد از باغات پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

در میان شهرستانهای استان کرمان ، که باغ پسته دارند رفسنجان با بیش از 60 درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته رتبه اول را داراست.

در حال حاضر استان کرمان و رفسنجان به عنوان مهمترین مناطق پسته کاری ایران و جهان محسوب می شوند که بیش از 400 هزار هکتار باغات پسته بارور و غیر بارور در کشور وجود دارد که حدود 300 هزار هکتار از آنِ استان کرمان است.

تاریخچه ای از پسته

از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می شده است و جنگل های وحشی پسته در ناحیه ی شمال شرق ایران به ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و گمان می رود که درخت پسته حدود 3 الی 4 هزار سال قبل در ایران اهلی و مورد کشت و کار قرار گرفته است.

پسته گونه ای گیاه است که در کشورهایی مثل ایران ، سوریه ، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می کند و کلمه پسته فارسی است و از طریق زبان لاتین ، از فارسی وارد زبانهای غربی شده است.

درخت پسته دارای برگهای مرکب شانه ای بوده و درخت پسته دوپایه است و برای تولید میوه به وجود هردو درخت نر و ماده نیاز است.

گلهای درخت پسته فاقد گلبرگ و غده های شهد ساز بوده و زنبور عسل را بخود جلب نمی کنند و گرده گل توسط باد پراکنده می شود.

مرحله نونهالی درخت پسته طولانی بوده و تا قبل از 5 سالگی درختان ، میوه کمی تولید می کند و از 10 تا 12 سالگی باردهی کامل و اقتصادی درخت آغاز می شود.

سالانه 200 هزار تن پسته در استان کرمان برداشت می شود.

محمدرضا پورخاتون ، معاون تولیدات گیاهی استان کرمان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: سطح زیر کشت پسته در استان کرمان 290 هزار هکتار است که از این میزان سطح زیرکشت 200 هزار تن میزان تولید می باشد و این امر باعث کسب رتبه اول در دنیا شده است.

وی با بیان اینکه پسته یکی از محصولات استراتژیکی استان محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این محصول در زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کند.

پورخاتون اظهار داشت یکی از محدودیت ها در بحث پسته ، اُفت منابع آب زیرزمینی است که با خشکسالی های اخیر این اُفت آب بیشتر شده است .

وی افزود: این امر باعث کاهش توسعه ی کشت محصول در استان شده است و به دلیل پیر و فرسوده شدن باغات ، تولید محصول پسته با کاهش قابل توجهی روبه رو شده است.

پورخاتون با اشاره به اینکه در سال تولید ملی ، هدف ما توسعه ی سطح زیر کشت این محصول و به دنبال آن افزایش میزان تولید است، تصریح کرد: بدین منظور راهکار های لازم برای انتخاب سطح  زیرکشت مناسب در سایر استانها جهت کشت این محصول ، اندیشیده شده است.

وی گفت: خشکسالی های چندساله در خصوص جمعیت بعضی از آفات مانند پسیلِ پسته و سوسک سرشاخه خوار تأثیر زیادی داشته است و این آفات در چندساله ی اخیر حالت طغیانی را به خود گرفته است.

پورخاتون خاطرنشان کرد: با توجه به سر خشکیدگی باغات پسته عملکرد محصول کاهش پیدا کرده وبا توجه به هزینه های تولید محصول،درامد لازم را برای بهره برداران نداشته است.

وی بیان کرد: مهمترین ارقام پسته درایران عبارتند از:اوحدی،کله قوچی،اکبری، احمدآقایی،ممتاز،رضایی و ... است.

پورخاتون یادآور شد: در زمینه صادرات این محصول هیچ مشکلی بر سر راه آن نیست./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
زنده باد رفسنجان