امام جمعه فیروزکوه گفت: میزان پایبندى رفتارى به معاهده ان.پى.تى مستلزم صیانت از حق غنى‏ سازى صلح‏ آمیز براى ایران است.

حجت‏ الاسلام عبدالعلی استیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن  با اشاره به دور دوم نشست 1+5 با ایران به میزبانی بغداد، اظهار کرد: در روز هاى اخیر، برخى مقامات آمریکایى و اروپایى به طرح موضوعاتى در قبال فعالیت ‏هاى هسته‏ اى ایران، ادامه فشار ها و تداوم و تشدید تحریم ‏ها پرداخته ‏اند.

وی ادامه داد: این امر نشان‏ دهنده این است که گویا غربى‏ ها قصد دارند در همان مسیر پیشین خود حرکت و از توافقات استانبول عقب‏ نشینى کنند و وعده ‏هاى خود را عملی نسازند که البته مسئولان ما قاطعانه پاسخ این اراجیف را دادند.

استیری با بیان اینکه غرب باید در مذاکرات بغداد براى جلب اعتماد ایران گام‏ هاى مؤثرتری را بردارد، تاکید کرد: راهبرد ایران در مذاکرات گفت‏ وگو براى همکارى است اما به این شرط که طرف مقابل در همین مسیر گام بردارد نه در مسیر فشار مذاکره که در این صورت پاسخ فشار از دید ایران همکارى نخواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشرفت ‏هاى داخلى در ایران همواره محصول مقاومت بوده نه مصالحه، ادامه داد: ان. پی.تی مبنا، چارچوب و بستر مذاکرات است که خطوط مذاکرات و هدف‏ های آن را تعیین مى ‏کند.

وی با اشاره به اینکه رفتار ایران مبتنى بر عمل متقابل و متناسب با نحوه برخورد 1+5 خواهد بود، بیان کرد: در واقع ما نیازى به مذاکره نداریم و این غرب و آمریکا هستند که در آستانه انتخابات ریاست جمهورى آمریکا، بروز بحران‏ هاى اقتصادى، جلوگیرى از افزایش قیمت نفت و بنزین، شکست خوردن تمام گزینه‏ هاى احتمالى و بسیار پرهزینه بودن جنگ با ملت ایران راه دیگرى جز مذاکره و پذیرش خواست مردم ایران ندارند.

استیری با اشاره به ایجاد جو روانى در این باره که گویى مذاکرات بغداد روز تعیین تکلیف اقتصاد ایران است، گفت: این بازى مسخره ‏اى است که غربى ‏ها به راه انداخته‏ اند و برخى در داخل هم بى ‏آنکه منطق این فرآیند را درک کرده باشند، به آن دامن مى‏ زنند.

وی اظهار کرد: در واقع مدت‏ هاست که اقتصاد ایران از مرحله‏ اى که سرنوشت آن به این یا آن مذاکره دیپلماتیک گره بخورد، عبور کرده است.

امام جمعه فیروزکوه اظهار کرد: در سال‏ های گذشته غربى ‏ها هر کارى که مى‏ توانستند براى جلوگیرى از هسته ‏اى شدن ایران انجام دادند؛ اما به کوری چشم بد خواهان نظام، امروز جمهورى اسلامى یک کشور داراى چرخه سوخت است و این را از افتخارات خود می‏ داند.

استیری خاطرنشان کرد: البته ما در عمل هم نشان داده‏ ایم که اهل منطق، استدلال و گفت ‏وگو هستیم؛ اما هرگز از استقلال و حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد./س

برچسب ها: ان پی تی ، غنی سازی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.