روزنامه انگليسي گاردين، مقاله اي با اشاره به شكست هاي پياپي ايالات متحده در سياست هاي خارجي و داخلي، نوشت: قدرت واشنگتن براي تعيين و تاثير بر كشورهاي دنيا روز به روز كاهش پيدا مي كند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ مصاحبه هفته گذشته يكي از ماموران سابق سيا با يكي از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا بار ديگر نشان داد كه مقامات دولتي اين كشور سعي مي كنند به هر طريقي روند نزول قدرت خود را هم در سطوح داخلي و هم خارجي را كاهش دهند.

اين مامور سيا در گفتگوي خود، اظهار داشت: دولت آمريكا بطور فزاينده اي به روشهاي خشونت آميز مانند شكنجه هاي سخت براي پيشبرد اهداف خود علاقمند بوده و آموزشهاي نظامي و اطلاعاتي سربازان نيز در پنتاگون و سيا بر همين اساس انجام مي گيرد.

حتي بازجويان پليس نيز در دوره آموشي خود با تكنيك هاي پيشرفته شكنجه آشنا شده و دامنه استفاده از آموزه هاي آنان نامحدود اعلام شده است.
سازمانهاي بين المللي و خصوصي متعددي تاكنون دروس شكنجه گري و روشهاي غير انساني تدريس شده در دانشكده هاي نظامي آمريكا را متهم كرده اند.

هيلاري كلينتون در حالي با خونسردي كامل از دستگيري و شكنجه هزاران شهروند آمريكايي و نيز مردم ساير كشورها سخن مي گويد كه اين كار را قانوني و روش مناسبي براي حفظ ارزش ها و امنيت ملي كشور مي داند.

اسناد فراواني براي اثبات رسوايي هاي گسترده دولت در دادگاهها و زندانها وجود دارد كه بنام دفاع از دمكراسي تمامي چارچوب هاي بين المللي اخلاق و حقوق بشر را از بين برده است.

انگليس، فرانسه و آلمان در كنار ايالات متحده طي دهه هاي پيشين در امور داخلي بسياري از كشورها مداخله داشته و با طرحهاي توطئه گرايانه خود، سعي كرده اند روند حكومتي را در اين كشورها به سمت خواسته و منافع خود سوق دهند.

انجام ترورهاي متعدد، مسلح كردن شورشيان داخلي براي شروع و تقويت جنگ داخلي و استفاده از هواپيماهاي جنگي بدون سرنشين براي بمباران مناطق مسكوني به بهانه مشكوك بودن، از جمله اين اقدامات بوده كه سالهاست در كشورهاي مختلف بخصوص خاورميانه در حال وقوع است.

فاجعه اي كه ناتو و آمريكا طي تنها چند هفته در ليبي بوجود آوردند، تنها نمونه كوچكي از سياست هاي بي مهابانه واشنگتن و هم پيمانان اروپايي آن براي حفظ موقعيت و منافع خود است.

اين اقدام ماههاست براي عملي شدن در سوريه نيز از رسانه هاي غربي مطرح مي گردد. بحران اقتصادي حاكم بر غرب باعث سرعت بيشتر در ركود قدرت آمريكا شده است، به گونه اي كه كوچكترين تغييرات در شاخص بورس يونان يا اسپانيا، بسياري از موقعيت هاي اقتصادي در شهرهاي مختلف آمريكا را تغيير مي دهد.

آمريكا بعنوان قوي ترين قدرت سرمايه داري دنيا طي ماههاي گذشته، كمترين رشد در شاخص توليد ناخالص داخلي را ثبت كرده است.
موج اعتراضات و راهپيمايي هاي روزانه مردم عليه طرحهاي رياضت اقتصادي و اوضاع اسفبار مالي و رفاهي نيز به يكي از اصلي ترين معضلات كاخ سفيد تبديل شده است.
كاهش بودجه هاي بهداشتي و درماني، كاهش خدمات رفاهي جامعه و بالارفتن شديد قيمت كالاهاي ضروري زندگي، موادغذايي و گاز و بنزين، فشارهاي ناشي از بيكاري و كمبود درآمد را بر اكثريت مردم تشديد و غير قابل تحمل كرده است.
در انتهاي اين گزارش، آمده است؛ انتقاداتي كه عليه اوباما براي اختصاص بودجه هاي كلان به بخشهاي نظامي و كسري هاي فراوان در بخشهاي اشتغال يا رفاه بيان شده، نتوانسته رئيس جمهور را متقاعد كند كه سياست هاي وي شكست خورده و ناكارآمد بوده و بايد آنها را تغيير دهد.
گرچه جنگ عراق توسط اوباما پايان گرفت و خروج افغانستان نيز به چند سال آينده موكول شده، اما خسارات مالي و انساني فراواني كه بيش از يك دهه از اين راه به اقتصاد آمريكا وارد شده، تا سالهاي آينده غير قابل جبران خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار