معاون اول رييس‌جمهور و نخست‌وزير كنيا لزوم گام برداشتن در جهت منافع دو ملت تاكيد كردند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهور ظهر امروز (سه‌شنبه) در دومين دور مذاكرات مشترك هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و كنيا، مذاكرات و ديدارهاي انجام شده ميان هيات‌هاي دو كشور را مثبت و سازنده ارزيابي كرد و گفت: در اين سفر مصمم هستيم روابط ميان ايران و کنيا را در سطح وسيعي گسترش داده و در جهت منافع دو ملت گام برداريم.

آمادگي ايران براي انتقال دانش و تجربيات خود در زمينه پزشكي به كنيا

وي همچنين با اشاره به وجود زمينه‌هاي متعدد سرمايه‌‌گذاري و همكاري‌هاي مشترك ميان دو كشور به دستاوردها و پيشرفت‌هاي فراوان ايران در زمينه پزشكي و دارويي اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا دانش و تجربيات خود در اين زمينه به كشور كنيا انتقال دهد.

رحيمي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران هم اکنون بسياري از داروهاي كمياب و ضدسرطان‌ را در داخل کشور توليد مي‌كند، تصريح کرد: مي‌توانيم با سرمايه‌گذاري و همكاري مشترك ميان دو كشور در زمينه تأمين داروهاي مورد نياز آفريقا با مركزيت كنيا گام برداريم.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين از آمادگي كشورمان براي پذيرش دانشجو و تربيت نيروي متخصص در رشته‌هاي پزشكي و طب سنتي خبر داد.

ادامه توسعه همكاري ايران و كنيا در زمينه كشاورزي و دامپروري

وي در ادامه، همكاري در زمينه‌هاي كشاورزي، دامپروري و توسعه صنعت چاي را از ديگر زمينه‌‌هاي ارتقاء تبادلات تجاري ميان دوكشور برشمرد و افزود: ايران و كنيا مي‌توانند با همكاري و سرمايه‌گذاري مشترك، چاي مورد نياز كشورهاي منطقه را تأمين كنند.

لزوم ايجاد پروازهاي مستقيم ايران و كنيا

رحيمي بر لزوم ايجاد پروازهاي مستقيم ميان ايران و كنيا به منظور تسهيل در رفت و آمد تجار و گسترش صنعت توريسم تأكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد علاوه بر حمايت و پشتيباني از تجار دو کشور جهت گسترش همکاري هاي تجاري تسهيلات لازم را در اختيار تجار كنيايي و ايراني قرار دهد.

استقرار ناوگان كشتيراني ايران در كنيا

وي همچنين با اشاره به مذاكرات صورت گرفته در خصوص همكاري‌هاي ترانزيتي ميان دو کشورخاطر نشان كرد: با مستقر شدن ناوگان كشتيراني ايران در كنيا و ارتباط بنادر مي‌توانيم گام‌هاي مؤثري در زمينه گسترش ترانزيت برداريم.

نخست‌وزير كنيا نيز در اين جلسه ضمن ابراز رضايت از مذاكرات و توافقات ايجاد شده ميان دو كشور، ابراز اميدوراي كرد كه روند رو به رشد روابط دو كشور بيش از گذشته ارتقاء يابد و ظرفيت‌هاي تجاري ـ اقتصادي ايران و كنيا بيش از پيش فعال شود.

در اين مذاكرات مشترك همچنين شماري از وزراي كنيا از آمادگي خود براي گسترش هرچه بيشتر همكاري‌هاي ميان دو كشور خبر دادند.

/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار