رییس نظام دامپزشكی آذربایجان شرقی نسبت به مصرف بلافاصله گوشت دام تازه ذبح شده، هشدار داد.

ثقلینی درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز اظهار كرد: نگهداری گوشت تازه به مدت 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن ویروس های منتقل كننده بیماری های مشترك دام و انسان می شود.

وی با تاكید بر استفاده از دستكش برای تكه تكه كردن گوشت به منظور جلوگیری از تماس احتمالی با ترشحات بیماری زا ، گفت: در كشتارگاه ها رعایت مسائل ایمنی از جمله استفاده از دستكش، روپوش، كلاه، عینك و ماسك الزامی است و باید در حین كار از خوردن، آشامیدن و سیگار كشیدن خودداری شود.

ثقلینی همچنین نسبت به خرید و مصرف گوشت دام هایی كه درغیر از كشتارگاه های دام ذبح شده اند ، هشدار داد و گفت: ممكن است در صورت وجود آلودگی در گوشت این دامها به مصرف كننده منتقل شود.

وی به عنوان مثال به تب كریمه كنگو ، به عنوان نوعی بیماری ویروسی كه ممكن است از طریق گوشت آلوده به انسان منتقل شود؛ اشاره كرد و افزود: بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق تماس افراد با دام آلوده به هنگام ذبح عنوان شده است.

ثقلینی افزود: با رعایت كامل مسائل بهداشتی و توجه به توصیه های دامپزشكان و مسوولین فنی بهداشتی در كشتارگاهها می تواند سلامت فعالان این بخش را حفظ كند.

وی اظهار كرد: بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو با نام علمی سی.سی.اچ.اف (C.C.H.F) برای نخستین بار در منطقه اكراین و پس از آن در منطقه كنگو مشاهده شد و هم اكنون در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا بومی شده است.

رئیس نظام دامپزشكی استان افزود:انواع موش، جوجه تیغی، سنجاب و خرگوش در طبیعت عامل ویروس تب كریمه كنگو هستند و كنه ها با گزش این حیوانات بیماری را به دام منتقل می كنند.

وی با اشاره به اینكه علائم این بیماری در حیوانات با بروز تب همراه بوده و پس از یك هفته نیز برطرف می شود، اظهار كرد: اگر طی مدتی كه بیماری در بدن دام وجود دارد مورد معاینه دامپزشك در قبل از كشتار در كشتارگاه قرار گیرد قابل شناسائی می باشد ولی اگر حیوان در غیر از كشتارگاه ذبح شود شناسائی آن غیر ممكن بوده و خون و ترشحات آن می تواند باعث ابتلای انسان به بیماری تب كریمه كنگو شود./ب


برچسب ها: گوشت ، آذربایجانشرقی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.