مقامات دو كشور سودان و سودان جنوبي، از امروز گفتگوهاي خود را پيرامون مسائل مورد مناقشه بين دو كشور، در آديس آبابا پايتخت اتيوپي از سر مي گيرند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزيرة؛ اين دور از مذاكرات پس از درگيري هاي چند هفته گذشته بين دو كشور انجام مي شود كه با واكنش هاي زياد منطقه اي و بين المللي مواجه شد. اين در حالي است كه در روزهاي گذشته بسياري از كشورها، خرطوم و جوبا را به بازگشت به پاي ميز مذاكره دعوت كردند و اين دو كشور را از بروز جنگ داخلي برحذر داشتند.

از همين رو، شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعلام كرد كه اگر سودان و سودان جنوبي درگيري هاي خود را به پايان نرسانند و از خواست جامعه بين المللي براي پايان درگيري ها امتناع كنند، با تحريم هاي سختي مواجه خواهند شد.

در همين حال، همزمان با آغاز مذاكرات بين دو كشور، ارتش سودان، عقب نشيني خود را از منطقه مرزي ابيي كه مورد مناقشه دوطرف است، آغاز كرد و سخنگوي ارتش اين كشور، جنوب سودان را به رعايت آتش بس دعوت كرد.

شايان ذكر است كه دو كشور سودان و سودان جنوبي، بيش از دو دهه است (1983_2005) كه با يكديگر جنگ داخلي داشته اند و سودان جنوبي در سال گذشته طي همه پرسي از سودان جدا و به صورت كشوري مستقل درآمد.

به گفته مقامات دو كشور، مهمترين مسائل مورد گفتگو در اين دور از مذاكرات در مورد ترسيم مرزهاي دو كشور و رسيدگي به پرونده امنيتي و آتش بس پايدار و چگونگي عبور نفتكش ها از سودان جنوبي به سودان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار