تولید سالانه 43 هزار تن شیر توسط عشایر استان اردبیل ظرفیتی بی‌نظیر است اما با تلاش دلالان و واسطه‌گران نتیجه و ثمره این ظرفیت تولید به کام کارخانه لیقوان در تبریز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل عشایر سخت‌کوش منطقه مغان که با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی پاییز و زمستان در قشلاق و بهار و تابستان را در ییلاقات سر‌سبز دامنه سبلان سپری می‌کنند به فکر در‌آمد و روزی حلالی هستند که گاه از تولیدات آنها به نحو عجیبی سوء استفاده می‌شود به طوری که دلالان و واسطه‌گران از آغازین روزهای فصل بهار در قالب سلف‌خر در منطقه حاضر شده و با قیمت نازل شیر تولیدی عشایر غیور استان اردبیل را پیش خرید می‌کنند.

مدیر امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه عشایر استان با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی در فصل بهار و تابستان در دامنه‌های سبلان 58.3 درصد مراتع استان را تحت نظر داشته و دام آنها مشغول تعلیف هستند، گفت: جامعه عشایری استان اردبیل سالانه 43 هزار و 524 تن شیر تولید می‌کند که اگر واحدهای تولیدی و فرآوری استان از این توان استفاده کنند بخش عظیمی از محصولات با کیفیتشان تضمین شده می شود.

معرفت آذری تولید 5.4 هزار تن پنیر و 10.4 هزار تن گوشت به همراه یک هزار و 500 تن پشم را از دیگر ظرفیت‌های عشایری استان برشمرد و افزود:‌ ما نیز معتقدیم این توان و ظرفیت نباید در خارج از استان به کارگیری شود هر چند جامعه عشایری به دلیل کمبود منابع مالی و نقدینگی مجبور هستند محصولات خود را در قالب فردی و تعاونی به نازل‌ترین قیمت به فروش برسانند.

وی در ادامه گفت: در این زمینه آمادگی داریم در صورت تمایل واحدهای تولیدی استان در قالب یک انعقاد قرارداد رسمی جامعه عشایری استان را ترغیب و تشویق به فروش محصول پایه لبنی خود به کارخانجات مستقر در استان کنیم./س  

برچسب ها: اردبیل ، عشایر ، مغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.