رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: دانشگاه شناور به صورت کارآموزی برای دانشجویان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار صنفي، آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ صبح امروز اولین نشست خبری موسسه ملی اقیانوس شناسی با حضور رئیس این موسسه و معاونان آن در سالن همایش این موسسه برگزار شد.
بنابراین گزارش وحید چگینی، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی به فعالیت های سال گذشته و فعالیت های امسال این موسسه اشاره کرد و این فعالیت ها را عبادت خوانده است، افزایش بودجه اعتبارات این موسسه به مبلغ 14 میلیارد تومان، افزایش اعضای هئیت علمی به 35 نفر توسعه ایستگاه پژوهشی، برداشته شدن گام های اولیه در شناورهای تحقیقاتی و ساخت کشتی تحقیقاتی، تشکیل ناوگان دریایی، از جمله برنامه های سال گذشته بوده که به درستی صورت گرفته که در این میان تدوین سیاست های دریایی کشور و جشنواره خلیج فارس به دلیل بروز برخی از مشکلات در سال گذشته جز برنامه های این موسسه بود که انجام نشده و امیدواریم امسال این دو برنامه نیز به درستی صورت گیرد. براساس این گزارش برگزاری همایش اقیانوس شناسی به حضور 4 مهمان خارجی همایش ملی اقیانوس هوشمند در تاریخ 24 تا 26 بهمن ماه حمایت از پایان نامه های دانشجویی و راه اندازی دانشگاه شناور به صورت کارآموزی برای دانشجویان و همچنین ساخت بیست نرم افزار بخش داده های اقیانوسی از جمله برنامه های این موسسه در سال جاری است. براساس این گزارش تکمیل ناوگان تحقیقات سطحی و زیر سطحی، تاسیس پایگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب و اعزام گروه از متخصصان این موسسه به قطب جنوب، تبدیل شدن این موسسه به پژوهشگاه اقیانوسی، بحث انتشار اطلس دریایی ایران، بحث انتشار اطلس انرژی های تجدید پذیر دریا، و انجام سه طرح بزرگ در اقیانوس هند از جمله برنامه های این موسسه در سال جاری است.

** تجهیزات بررسی سونامی در دسترس است

اکبر پور جنت، معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس شناسی در ادامه طی سخنرانی در این نشست گفت: تجهیزات سونامی با توجه به اینکه این دستگاهها از قمیت بالایی برخودار بودند هم اکنون در داخل کشور سعی بر آن شده تا این دستگاه ها ساخته شوند و نیازی به وارد کردن آنها از سایر کشورها نباشد.
وی افزود: در رابطه با دستگاه های سونامی باید بیان کرد که در دانشگاه تهران هم اکنون ایستگاه های لرزه نگاری در حال بررسی و انجام بسیاری از لرزه ها در کشور هستند چنانچه تحقیقات برای خرید تجهیزات و لیست آن در خصوص موضوع سونامی در دسترس است

* گام های موثر در بررسی مخاطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه برداشته شده است

علی زاده، رئیس پژوهشکده علوم دریایی در ادامه طی سخنرانی گفت: امسال اندازه گیری میدانی نوشهر، بوشهر و چابهار به طور پیوسته در حال انجام است همچنین گشت دریایی در این سه حوزه نیز انجام می شود.
وی افزود: مخاطرات دریایی طیف گسترده ای دارد و این مرکز توانسته شروع آن را زده و هم اکنون مخاطرات زیستی که شامل شکوفایی جلبک و همچنین مخاطرات سونامی که ناشی از موج است در حال بررسی و اندازه گیری است.
وی تصریح کرد: موسسه ملی اقیانوس شناسی گام های موثری در زمینه مخاطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه برداشته است.

*آغاز به کار مرکز پیش بینی امواج دریای خزر

مظاهری، رئیس پژوهشکده مهندسی در ادامه گفت: سایت پیش بینی موج راه اندازی شده و هم اکنون هر گونه پیش بینی امواج در دریای خزر به درستی صورت می گیرد.
 وی افزود: برای شناخت دریاها نیازمند شناخت اطلس امواج هستیم که این موسسه در این زمینه نیز توانسته توسعه ی بالایی داشته باشد.
وی در خصوص ناوگان تحقیقاتی گفت: ناوگان سطحی و زیر سطحی از جمله ناوگانهایی تحقیقاتی با مزایایی بالایی از جمله در قمست ناوگان زیر سطحی قابلیت هدایت در خشکی در هر شرایط آب و هوایی را دارد.

*سند توسعه آموزش عالی کشور مراحل نهایی خود را طی می کند
اسکندری، معاون اجرایی موسسه ملی اقیانوس شناسی طی سخنانی در ادامه گفت: موسسه اقیانوس شناسی 4 ایستگاه پژوهشی دارد که اعتبارات آن از مبلغ دو میلیارد و هشت صد میلیون تومان در سال 90 به 14 میلیارد تومان رسیده است.
 وی افزود: افزایش توسعه ایستگاه بندر عباس در زمینی به مساحت 5 هزار متر در فضای اداری و آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است که به طور کلی در زمینه توسعه مساحت ایستگاه های این مرکز نیز رشد بالایی داشته ایم.
وی تصریح کرد: دومین گشت مشترک تحقیقات دریایی بین ارگان های دریایی و آبهای انزلی در حال انجام است، همچنین سند توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریا و اقیانوس شناسی مراحل نهایی خود را طی کرده و تا پایان تابستان امسال این سند به تصویب می رسد.
وی خاطر نشان کرد: در قالب رشته های مهندسی آب و یا سازه های هیدرولیکی در 25 خرداد امسال نشستی با حضور اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی در دانشگاه نوشهر برگزار می شود./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار