دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اينکه تحولات منطقه يك حركت انقلابي از نوع بيداري اسلامي است گفت: بيداري اسلامي جهان عرب تكرار انقلاب اسلامي ايران است.


به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران علي اکبر ولايتي دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي در "همايش ملي تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای" با اشاره به اينکه جهان عرب اميد زيادي به ايران دارد، گفت: در جنگ 22 روزه غزه و 33 روزه لبنان نشان داده شد که كشورهاي مسلمان نما كه در كنار اسرائيل قرار گرفته اند نمي توانند رهبري جهان اسلام ر بر عهده داشته باشند.

ولايتي با اشاره به بيداري اسلامي شكل گرفته در جهان عرب، اظهار داشت: نگاه هاي مختلفي بر تحولات موجود در منطقه وجود دارد چراکه عده اي مي گويند اين انقلاب ها از نوع انقلاب هاي رنگين و تحت حمايت غربي ها است، عده اي ديگر آن را بهار عربي (ناسيوناليسم عربي) و عده اي آن را انقلاب اسلامي مي نامند.

ولايتي تصريح كرد: شكي نيست كه اين حرکت ها يك حركت انقلابي از نوع بيداري اسلامي است اما دخالت در آن هم كم نيست به طور مثال در انتخابات مصر سهم ناسيوناليست ها 20 درصد و نماينده هاي چهره هاي اسلامي (خلفي ها و اخواني ها) 75 درصد بود كه اين امر نشان از پيروزي اسلام گرايان دارد.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان اينکه بيداري اسلامي به معناي بازگشت ارزش هاي اسلامي و احياي اسلام است، ادامه داد: آنچه در كشورهاي تونس، مصر، ليبي و ... مي گذرد به ما نشان مي دهد تحولاتي كه در اين كشورها پيش آمده به هيچ وجه حسني مبارك ها، بن علي ها و قذافي گونه ها به صحنه باز نخواهند گشت.

وي افزود: ممكن است کساني که(غربي ها و اسرائيل) منافع شان  با تهديد روبه رو شده اقداماتي را كه در جهت از بين بردن و يا تعديل اين انقلاب ها انجام دهند اما همه اين رفتارها به گونه اي تكرار انقلاب اسلامي ايران است.

مشاور رهبري در امور بين الملل ادامه داد: اگر در انتخابات مصر خلفي ها، اخواني ها و مسلمان ها رهبري منسجمي داشتند حتما در مرحله اول انتخابات پيروز مي شدند اما باز هم اين رفتارها نشان مي دهد كه تمام اين انتخابات از قبل برنامه ريزي شده بود و با رد صلاحيت كردن كانديداي اول اخوان المسلمين باعث تشتت آرا شدند لذا انتخابات به دور دوم كشيده شد.

 

ولايتي با اشاره به اينکه حركت مصر از ساير كشورها كندتر بوده است اذعان داشت: در تركيه با رهبري اردوغان سعي در بازگشت ارزش هاي جهان اسلام به اين کشور است اما مصر با تاخير زيادي وارد بيداري اسلامي شده است چراکه با اصلاحات قانون اساسي و انتخابات مجلس در جهت اسلامي كردن قوانين گام برداشته و 77 درصد مردم نيز به آن راي مثبت داده اند لذا اگر براي رياست جمهوري هم راي گيري شود به طور حتم مصر دچار تحول عظيمي خواهد شد.

ولايتي با اشاره به حمله آمريكا به عراق، خاطر  نشان کرد: آمريكا نتوانست عراق را از بين ببرد و اكنون عراق در وضعيت بهتري به سر مي برد و در عين حال يمن نيز به زمان عبدالله صالح باز نخواهد گشت چراکه مردم يمن زمينه ايستادگي در مقابل حاكميت را دارند و فعاليت آنها مزيد بر علت خواهد بود./س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار