موفقیت متخصصان مشهدی در ترمیم "ضایعات مری"

نخستین بار در شرق کشور متخصصان گروه جراحی مرکز تخصصی کودکان دکتر شیخ مشهد موفق به ترمیم فیستول (ضایعه) نای و مری با استفاده از روش نوین تزریق فیبرین گلو شدند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ طرح تزریق فیبرین گلو ( یا همان ماده چسبنده بافتی خون ) به منظور ترمیم فیستول اکتسابی نای و مری ناشی از بلع با موفقیت به اجرا در آمد.

دانشیار و فوق تخصص جراحی اطفال با اشاره به اینکه بلع باتریهای دیسکی  یکی از مشکلات شایع در میان کودکان به شمار می رود که موجب بروز ضایعات جبران ناپذیری بر روی کودک می شود، اظهار داشت: این عمل بر روی کودک خردسال 5/2 ساله که بر اثر بلع باتری دچار بروز ضایعه شدید و فیستول دو سانتی متری در ناحیه مری و نای شده بود با موفقیت انجام شد.

دکتر مرجان جودی با بیان اینکه کودک 24 ساعت پس از بلع باتری و در شرایط بحرانی از شهرستان تربت جام به بیمارستان دکتر شیخ منتقل شد، خاطر نشان کرد: ایجاد ضایعه مری بر اثر بلع باتری می تواند در تمام عمر کودک را درگیر کرده و یا منجر به مرگ وی شود و یا در حالت معمولی مری برداشته و معده را جایگزین کرد که این امر نیز نیازمند عملهای متعدد است.

فوق تخصص جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فیستولهای کوچک نیم میلی متری تا یک سانتی متری ممکن است که پس از ماهها ترمیم پیدا کند اما در موارد پیشرفته این امر امکان پذیر نیست، اظهار داشت: با اجرای روش نوینی که با همکاری دکتر حمیدی انجام شد ضایعه ایجاد شده در مری کودک  در کمتر از دو ماه ترمیم یافت.

فوق تخصص جراحی گوارش و کبد و عضو گروه جراحی این عمل نیز با بیان اینکه بر اثر بلع باتری توسط کودک، مری کودک به شدت آسیب دیده بود، اظهار داشت: فیستول عواقب خطیری برای بچه دارد و بستن آن نیازمند چندین نوبت عمل جراحی است که باید به کودک تحمیل شود.

دکتر سید علی جعفری تصریح کرد: مقرر شد که ماده فیبرین گلو یا همان ماده خاص چسبنده بافتی از طریق آندوسکوپی و به روش غیر تهاجمی در ضایعه ایجاد شده تزریق شود که پس از دو ماه فیستول ایجاد شده ترمیم یافته است.

وی با اشاره به اینکه کودک به علت ایجاد ضایعه میان نای و مری دچار عوارضی همچون ناتوانی در بلع، مشکلات تنفسی شده بود، اظهار داشت: در آخرین اندوسکوپی که از کودک پس از تزریق فیبرین گلو انجام شد مدخل فیستول ترمیم و کلیه علائم بالینی که بر اثر این عارضه در کودک ایجاد شده بود رفع شده است.

دکتر داریوش حمیدی عضو گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازنده فیبرین گلو  (ماده خاص چسبنده بافتی است که از طریق خون دریافت می شود) هم  با اشاره به اینکه این ماده ، چند روز قبل از عمل جراحي، با گرفتن  40 سي سي خون  از  مادر بیمار درClean room  دانشکده پزشکي آماده شد، اظهار داشت: فیبرین گلو در ترمیم زخمها کاربردهای متعددی دارد و موجب کاهش زمان ترمیم زخم، کاهش زمان بستری بیمار و افزایش موفقیت در درمان می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار