ايران براي افزايش حجم ظرفيت تجاري و همچنين سرمايه گذاري خود در کنيا به منظور برقراري توازن در مناسبات تجاري ميان دو کشور که تقريبا با رقمي معادل 27 ميليون دلار به نفع تهران است، اعلام آمادگي کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا، محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران که سرگرم ديدار از کنياست، گفت تهران براي دو برابر کردن کمک هاي خود به کنيا در زمينه توسعه کشاورزي، مالي، انرژي ، خدمات درماني و تجارت به اندازه اي که عدم توازن تجاري کنوني جبران شود، آمادگي دارد.

رحيمي در ملاقات با "رايلا  اودينگا" نخست وزير کنيا در پايتخت اين کشور گفت: ايران بسيار علاقه مند است در طرح هاي مستمر و  پايدار سرمايه گذاري کند و در همين راستا براي کنيايي ها اشتغال ايجاد خواهد کرد.

محمد رضا رحيمي خاطرنشان کرد کنيا و ايران براي اين که به شرکاي راهبردي همديگر تبديل شوند ، ظرفيت هاي بسيار بالايي دارند و مي توانند به زودي به دروازه هاي آسيا و افريقا تبديل شوند.

اين مقام بلند پايه ايراني دولت کنيا را به اجراي برنامه هاي سرمايه گذاري مشترک بين کنيا و سرمايه گذاران ايراني تشويق کرد و گفت هيئت همراهش با اين هدف به اين کشور شرق افريقا وارد شده است که هرگونه مانعي را که بر سر راه اجراي دوازده قرارداد و يادداشت تفاهم هاي از قبل امضا شده بين دو کشور قرار دارد ، برطرف کند.

اودينگا  نيز در اين ملاقات طي سخناني از مقامات و مسئولان تجاري دو کشور خواست از اين قراردادها و يادداشت هاي تفاهم به منظور عملي کردن و همچنين تقويت هر چه بيشتر مبادلات دوجانبه،  نهايت بهره را ببرند.

وي افزود: درحالي که بر تلاش هايمان براي ارسال محصولات کنيا به ايران مي افزاييم، اميدواريم دولت شما هر کمکي را که مي تواند براي حمايت از تلاش هاي ما به عمل آورد.

نخست وزير کنيا در بخش ديگري از اظهارات خود خاطرنشان کرد کشور متبوعش اهميت بسياري براي صلح و امنيت در منطقه قائل است و کشورش در ميانجيگري در درگيري هاي سومالي و همچنين اختلافات سودان و سودان جنوبي نقش قابل توجهي ايفا کرده است.

اودينگا گفت کنيا همچنان به تعامل خود با دو کشور سودان و سودان جنوبي به منظور يافتن راه حل صلح آميز اختلافات بين دو کشور و در نتيجه اطمينان از برقراري صلح و ثبات پايدار در اين منطقه ادامه خواهد داد.

وي درخصوص سومالي گفت: اين هفته به استانبول ترکيه خواهد رفت تا در کنفرانسي با موضوع سومالي در اين کشور شرکت کند.

معاون اول رئيس جمهور ايران در اين ملاقات نقش کنيا را در تلاش هاي صلح در منطقه ستود و اطمينان داد تلاش هاي کنيا به ثمر خواهد نشست و آن زماني خواهد بود که در نهايت صلح در سومالي و بين دو کشور سودان و سودان جنوبي محقق شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار