معاون اول رئيس جمهور بر لزوم برگزاری اجلاس چهار جانبه میان ایران، سومالی، کنیا و انجمن بین‌المللی ایگاد جهت بررسی راهکارهای برقراری صلح و امنیت در سومالی تأکید کرد.


به گزارش  حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی در حاشیه سفر به کشور کنیا، در دیدار علی عبده ولی نخست وزیر سومالی، گفت: برگزاری اجلاس چهار جانیه در حاشیه اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها در تهران باعث خواهد شد تا موضوعات و مناقشات موجود در سومالی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و شاهد حل مناقشات سومالی و ایجاد آرامش، صلح و امنیت در این کشور باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه آفریقا را به یک کتاب غم‌انگیز تشبیه کرد و گفت: این کتاب غم‌انگیز را قدرت‌های غربی نگاشته‌اند و ملت‌های آفریقایی زمانی از زیر سلطه قدرت‌های استکباری خارج می‌شوند که نگارش کتاب سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند.

رحیمی با بیان اینکه قدرت‌های زورگو در گذشته به بهانه عمران و کار توسعه‌ای کشورهای آفریقایی را اشغال می کردند و امروز با شیوه‌های جدید به دنبال ایجاد اختلافات قومی ، قبیله‌ای و مذهبی در میان ملت‌ها منطقه به ویژه کشور های آفریقایی هستند، اظهار داشت: رهبران کشورهای آفریقایی باید تلاش کنند با اقدامات فرهنگی و افزایش سطح آگاهی ملت‌های خود، دشمن را به مردم بشناسانند و مانع از سوء استفاده دشمنان شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: هر کدام از رهبران کشورهای آفریقایی برای آگاه‌سازی مردم قیام کنند، قطعاً پیروزی با آنها خواهد بود.

علی عبده ولی نخست وزیر سومالی نیز در این دیدار ضمن توصیف وضعیت اخیر کشورش، از حمایت‌ها و کمک‌های ملت ایران قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که بدون هیچ چشم داشتی به کمک مردم سومالی شتافت.

نخست وزیر سومالی با اشاره به تاریخچه دیرینه و روابط دیرپای دو کشور خواستار ارتقاء سطح روابط و تقویت دوستی و برادری میان دو کشور شد و گفت:‌ آنچه که بیش از همه دو ملت را به یکدیگر پیوند می‌زند، اعتقاد دو ملت به دین اسلام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار