مدیركل دامپزشكی كهگیلویه و بویراحمد گفت: سنتی بودن دامداری ها، پراكندگی روستاها و مناطق عشایری و ضعف بنیه مالی دامداران اجرای اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی دامپزشكی را در این استان با مشكل مواجه كرده است.

محسن صادقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: با وجود تلاش های اداره كل دامپزشكی و نظام پزشكی كهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه دامپزشكی این استان چشمگیر نبوده است.
وی بیان كرد: اداره كل دامپزشكی كهگیلویه و بویراحمد با وجود تمام كمبودها از قبیل نیروی انسانی متخصص، اعتبارات و خودرو تا زمان حضور بخش خصوصی به دامداران استان خدمات رسانی می كند.
صادقی اظهار داشت: هم اكنون دامپزشكان شاغل كهگیلویه و بویراحمد در بخش دولتی 22 نفر و در بخش خصوصی نیز 25 نفر هستند كه این كمبود در بخش دولتی برای انجام وظایف نظارتی و حاكمیتی محسوس است.
وی عنوان كرد: هر چند وظیفه اصلی دامپزشكان بخش دولتی در كهگیلویه و بویراحمد نظارت بر مسائل بهداشتی و مراقبت و پیشگیری است ولی در زمینه ارائه خدمات درمانی، بیماریابی و بازرسی بهداشت فرآورده های خام دامی شامل بازرسی از كشتارگاه های دام و طیور نیز فعالیت دارند.
صادقی ابراز داشت: دامپزشكان شاغل كهگیلویه و بویراحمد در زمینه مبارزه با بیماری های دامی، پیشگیری و كنترل بیماری های مشترك بین انسان و دام و نظارت بهداشتی بر اماكن و جایگاه های آبزیان فعالیت می كنند.
مدیركل دامپزشكی كهگیلویه و بویراحمد افزود: 22 پایگاه دامپزشكی در بخش ها و دهستان های بزرگ این استان در زمینه های دامپزشكی خدمات لازم را به دامداران ارائه می دهند.
صادقی گفت: دامپزشكان كهگیلویه و بویراحمد به صورت بازرس و ناظر در كشتارگاه ها به طور مستمر و روزانه بر لاشه های دام و طیور نظارت بهداشتی دارند و گوشت تولیدی پس از بازرسی وارد بازار مصرف می شود.
وی بیان كرد: در تمام كشتارگاه های صنعتی كشور و كهگیلویه و بویراحمد در كنار بازرس بهداشتی روحانیون ناظر شرعی نیز حضور دارند و دام های كشتاری زیر نظر آنان ذبح شرعی می شود.
صادقی اظهار داشت: دامپزشكی جزو مشاغلی است كه از طرق مختلف در سلامت جامعه نقش دارد و در زمینه بهداشت مواد خام دامی، لبنی و مواد غیرخوراكی مانند پشم، پوست و گوشت دام به بهداشت عمومی جامعه كمك می كند.
وی مبارزه با بیماری های دام و طیور از طریق واكسیناسیون، پیشگیری و كنترل بیماری های مشترك بین انسان و دام و ارتقای امنیت غذایی جامعه از طریق تولید محصولات سالم و ارگانیك را از اولویت های كاری اداره كل دامپزشكی كهگیلویه و بویراحمد اعلام كرد.
صادقی عنوان كرد: اداره كل دامپزشكی كهگیلویه و بویراحمد با راه اندازی سایت، فعال كردن سامانه ارسال پیامك و توزیع اطلاعیه، تراكت و پلاكاردهای بهداشتی در زمینه تولیدات دامی به دامداران استان اطلاع رسانی می كند.
وی بازدید از مراكز پرورش دام و طیور، برگزاری كلاس های آموزشی برای بهره برداران با همكاری بخش ترویج و مشاركت مردمی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد، حضور در رسانه های رادیویی و تلویزیونی و ارائه اطلاعات به مردم را از سایر فعالیت های این اداره كل دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.