معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان ایران و کنیا گفت: دو کشور می‌توانند با گسترش همکاری ها و مناسبات همه جانبه به شرکای استراتژیک برای یکدیگر و حلقه ارتباط آسیا و آفریقا تبدیل شوند.


به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،محمدرضا رحیمی بعدازظهر امروز (دوشنبه) به وقت محلی در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کنیا اظهار داشت: کنیا در زمینه ایجاد صلح و دوستی در میان کشورهای آفریقایی نقش مؤثری داشته است و می‌تواند برای دیگر کشورهای آفریقایی به یک الگو و نمونه تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای آفریقایی دیدگاهی ویژه است و با تمام وجود به این دیدگاه اعتقاد دارد، گفت:‌ آمادگی داریم در این سفر توافقات صورت گرفته میان دو کشور در گذشته را نهایی کرده و به همه آنها جامه عمل بپوشانیم.


رحیمی با تأکید بر اینکه باید امکانات دو کشور را در کنار هم مورد استفاده قرار دهیم، تصریح کرد: باید میان سرمایه‌گذاران دو کشور ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود و زمینه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک میان دو کشور را فراهم کنیم.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه افزود: ایران آمادگی دارد در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروی متخصص، تجربیات خود را به ملت کنیا انتقال دهد.


رحیمی همچنین با اشاره به مشکلات کشور سومالی، نقش کنیا را در ایجاد صلح و آرامش در سومالی بسیار مثبت و ممتاز ارزیابی کرد و افزود: ایران نیز آمادگی دارد، همکاری‌های لازم را برای ایجاد صلح و امنیت در کشور سومالی ارائه دهد.


رایلا اودینگا نخست وزیر کنیا نیز در این مذاکرات مشترک بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ متخصصین و وزارتخانه‌های دو کشور برای توسعه روابط و گسترش همکاری‌ها تأکید کرد و گفت: کنیا به تعهد خود مبنی بر گسترش روابط و تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران پایبند است و مصمم هستیم در زمینه‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های فی‌مابین را گسترش دهیم.


نخست وزیر کنیا روابط دو کشور و دو ملت‌ها را رو به رشد توصیف کرد و افزود: کنیا و ایران از گذشته‌های دور شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر بودند و حجم بالای مبادلات میان دو کشور نشان‌دهنده این روابط صمیمانه است.


وی با تقدیر از حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان به کنیا اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ها و توافقنامه‌های مطلوبی میان دو کشور به امضاء رسیده است که امیدواریم این توافقات موجب پیشرفت دو کشور شود.


رایلا اودینگا با بیان اینکه کشور سومالی در بیست سال گذشته روی صلح را به خود ندیده است افزود: کنیا تلاش می‌کند صلح و آرامش در سومالی برقرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار