با بررسی کریستال های موجود در گدازه آتشفشان ها محققان می توانند زمان فوران آتشفشان ها را پیش بینی کنند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، کالبد شکافی فوران های آتشفشانی برای اولین بار کریستال های گیرکرده در ماگها را نشان می دهد که می تواند به پیش بینی رفتار آتشفشانها کمک کند.
این بخش در مجله علوم منتشر شد، با توجه به اینکه یک گروه تحقیقاتی بریتانیایی و آلمانی به سرپرستی کیت ساندرز از دانشگاه بریستون بر روی آن کار می کنند.
درجهان حدود 500میلیون انسان در نزدیکی یک کوه آتشفشان زندگی می کنند اکثر این آتشفشان ها براساس نظر کارشناسان می توانند با کمی و یا بدون هیچ سیگنال هشدار دهنده ای در مورد فوران باعث خرابی های گسترده در مناطق اطراف خود و باعث بروز مشکلات در حمل و نقل هوایی و حتی بر روی آب و هوای جهانی تأثیر بگذارد.





براساس این گزارش، بسیاری از آتشفشان ها در جهان وجود دارند که کارشناسان معتقدند لرزه هایی در آنها مشاهده شده که باعث تغییر شکل زمین می شود این مشکل به جای نظارت بر فرآیندهای خاک از جمله مخلوطی از سنگ مایع داغ، کریستالها و حباب های گازی به صورت متحد الشکل این خاک را تشکیل می دهند که مانند حلقه به درختی آویزان هستند.
هر حلقه دارای یک ترکیب شیمیایی متفاوت از بقیه است که نشان می دهد این کریستالها چگونه تشکیل می شوند، محققان با تجزیه و تحلیل شیمیایی بلورها رشد کریستال ها را همراه با افزایش لرزه خیزی و انتشار گاز در ماه قبل از فوران کوه سنت هلنز درسال 1980 را پیش بینی کردند.
چنین رابطه ای میان رشد کریستالها و لرزه خیزی آتشفشان ها مدت طولانی است که وجود دارد.
ساندرز می افزاید: شواهد روشنی از این رابطه فوق العاده میان کریستال ها و لرزه خیزی آتشفشان ها وجود دارد.
به گفته محققان این رویکرد می تواند در پیش بینی فوران آتشفشان های فعال بسیار مهم باشد و با بررسی سیگنال هایی که قبل از فوران بوجود می آیند به منظور توسعه مدل های موثر برای پیش بینی رفتار آتشفشانها استفاده شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار