رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان گفت: سعی داریم اولین مرکز پژوهشکده انگور را با عنوان مرکزیت شمالغرب کل واحدهای دانشگاه آزاد منطقه 13، تا 5 سال آینده راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، بابایی با بیان اینکه ملکان قطب انگور کشور است، گفت: بنا به درخواست مسئولین شهرستان ملکان مقرر شده است اولین پژوهشکده انگور کشور با هدف بررسی راهکارهای فراوری و تامین شرایطی برای بهبود تولید با کیفیت این محصول بوجود آید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون انگور ملکان 50 درصد نیاز انگور استان و 8 درصد نیاز انگور کشور را تامین می‌کند، گفت: انگور تولید شده در این استان علاوه بر تامین بخش عظیمی از نیاز داخلی در قالب کشمش و مشتقات آن به کشورهای همجوار از جمله روسیه و دبی نیز صادر می‌شود که از اهمیت موضوع راه‌اندازی پژوهشکده انگور در ملکان حکایت دارد.

به گفته بیگ بابایی این مرکز بمنظور مدیریت و ایجاد بهره‌وری در زمان داشت و برداشت انگور ایجاد خواهد شد ‌تا انگور را که زمان فصلی آن نیز کم است و عمر آن از برداشت در باغها تا مصرف، 15 روز طول می‌کشد را در مدت زمان کوتاه به بهره‌ وری برساند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان با اشاره به کیفیت بالای انگور ملکان گفت: با راه اندازی این پژوهشکده فراوری انگور بصورت علمی و صنعتی پیش خواهد رفت، تا جایی که تولیدات انگور کشور تابع نوسانات بازارهای جهانی نخواهد بود، بلکه بازار تابع تولیدات انگور کشور خواهد بود.

متولی طرح نخستین پژوهشکده انگور کشور با بیان اینکه با راه اندازی این مرکز انگور و مشتقات آن به نوعی در رقابت بازارهای جهانی وارد خواهد شد، گفت: با توجه به کیفیت بالای انگور ملکان، با راه اندازی این پژوهشکده در بازارهای جهانی نقش زیادی خواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی تاکداران استان بخصوص ملکانی گفت: ناعادلانه بودن قیمت تضمینی خرید انگور، بدلیل نبود بازار مناسب، ‌ناکامی در صادارات محصول تولیدی، کمبود صنایع تبدیلی در منطقه سبب شده انگیزه باغداران برای فعالیت در زمینه تولید انگور را کمتر شود و امید است با راه اندازی این پژوهشکده رونق کسب و کار برای تاکداران بوجود آید.

وی اجرای پژوهشکده انگور بمعنای واقعی کلمه را یک پروژه آرمانی عنوان کرد و افزود: با توجه به زمان بر بودن این پروژه سعی داریم در کوتاهترین زمان و با حداکثر امکانات آن را راه اندازی کنیم.

به گفته فرماندار شهرستان ملکان عملیات اجرایی این پژوهشکده در زمینی به مساحت 50 هکتار توسط دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان شش ماهه اول سال جاری آغاز خواهد شد.

قاسمی، تاسیس پژوهشکده انگور در شهرستان ملکان را حرکت بزرگی در زمینه قیمت گذاری انگور و کشمش در کشور دانسته و یادآور شد: حوزه فرمانداری ملکان به منظور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده هر گونه همکاری و مساعدت است.

آذربایجان شرقی یکی از قطبهای تولید این محصول باغی در کشور به شمار می‌رود و 60 درصد از باغهای انگور استان در ملکان بوده و سطح زیرکشت انگور در این شهرستان 10 هزار هکتار است. شهرستان ملکان با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، مهمترین مرکز تولید انگور در استان به شمار می‌آید و هفت هزار نفر از جمعیت این شهرستان در بخش زراعی و شش هزار نفر نیز در بخش تولیدات دامی به فعالیت می‌پردازند و انگور تولید شده در این شهرستان علاوه بر بازارهای محلی و کشور، به صورت فرآوری شده به سایر کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود.

با توجه به اینکه اکثر مردم ملکان به طور واحد به شغل تاکداری مشغول هستند در صورت راه اندازی این پژوهشکده ارزش و کیفیت انگور این شهرستان شناسانده شده و اشتغالزایی و توسعه و عمران در منطقه را پی خواهد داشت./س

 

برچسب ها: پژوهشگده ، انگور ، ملکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.