تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) عملكردي ماندگار و حركتي سازنده در حفظ، احياي فرهنگ عاشورا و ارزش هاي آن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در نشستي كه ظهر امروز پيرامون دهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) در سالن معاونت صدا برگزار شد، محمد حسين صوفي معاون صدا گفت: تداوم ياد و نام و خاطره حضرت عبدالله نه تنها عامل استقرار و رمز بقا و ماندگار اسلام و آئين محمدي است بلكه اين حقيقت را بازگو مي كند كه خون اباعبدالله الحسين(ع) و ياران گرانقدر اين بزرگوار احياگر اسلام و شيعه در طول تاريخ است.
وي  ادامه داد: تداوم زنده نگه داشتن ياد و خاطره درس هاي امام حسين(ع) به عنوان رسالت و ماموريت خطير بر عهده رسانه هاي نوين چون راديو و تلويزيون و همچنين رسانه هاي سنتي از جمله سخنراني ها و روضه خواني هاست.
معاون صدا اظهار داشت: راديو طي 10 سال گذشته با برپايي اجلاس پيرغلامان تلفيقي بين رسانه هاي نوين سنتي ايجاد كرده چرا كه مداحان و سخنران ها بهترين راويان حقيقت كربلا و انتقال دهنده واقعيت هاي آن كه در عين مظلوميت الگويي سرشار از صبر و پايداري و شجاعت را به ارمغان آورد، هستند.
وي بيان كرد: تجليل از اقدامات مداحان بويژه پيرغلامان حسيني(ع) در طول تاريخ در راستاي زنده نگه داشتن ياد و خاطره كربلا ،عاشورا و عبدالحسين(ع) تبيين ارزش هاي عاشورا، تبيين بايد ها و نبايدها در اجراي مداحي، ايجاد زمينه مناسب براي كشف استعدادهاي بيشتر مداحي و تقدير از كساني كه سال ها براي عبدالله الحسين(ع) مرثيه سرايي كرده اند و اين نام بزرگ را زنده نگه داشته اند از جمله اهداف دهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) است كه آبان 91 در استان اردبيل برگزار مي شود.
صوفي بيان كرد: استان اردبيل به لحاظ ارزش هاي ديني، انقلابي،ع اشورايي و كربلايي داراي ويژگي هاي برجسته و بي نظير است و نوع برگزاري مجالس روضه خواني و عزاداري در محرم و صفر اين استان را به عنوان ستاره درخشاني در عرصه توجه به عبدالله الحسين(ع) در كشورمان معرفي كرد و بنابراين با توجه به اين شرايط و درخواست سيد حسين صابري استاندار اردبيل تصميم بر آن شد تا دهمين اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) در اين استان و شهر اردبيل برگزار شود و اميدوارم بتوانم متناسب با 10 سال كه از عمر و تجربه اين اجلاس مي گذرد اين دوره را در شان اباعبدالله (ع) برگزار كنيم.
معاون صدا تصريح كرد: در دهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان اباعبدالله (ع) كه از 16 الي 18 آبان سال جاري در اردبيل برگزار خواهد شد از 15 مداح داخلي و 5 مداح شيعه از كشورهاي مختلف تقدير خواهد شد همچنين با توجه به اينكه استان اردبيل اقدامات مذهبي ويژه اي را براي شيعيان در حوزه قفقاز انجام داده از 5 نفر از مداحان اين حوزه نيز تقدير بعمل خواهد آمد.
صوفي با بيان اينكه در دهمين دوره تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) به چاپ كتابي پيرامون اجلاس هاي دوره هاي مختلف خواهيم پرداخت، گفت: در اين اجلاس براي اولين بار در كنار تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) از مداحان جواني كه در عرصه مرثيه خواني پيرامون امام حسين(ع) عاشورا، كربلا و زنده نگه داشتن ارزش هاي دفاع مقدس و انقلاب فعاليت داشته اند نيز تقدير خواهد شد.
معاون صدا ادامه داد: رعايت سن و سابقه مداحي، رعايت اصول فني در مداحي، حفظ بودن ابيات متعدد و بسيار ، سبك مداحي، ميزان تاثيرگذاري در منطقه و داشتن شاگردان متعدد از ويژگي هاي مورد نياز در انتخاب مداحان و پيرغلامان برتر به شمار مي رود.
صوفي ضمن بيان اين مطلب كه در دهمين دوره اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) از مستندهايي راديويي پيرامون عاشورا و همچنين و بلاگ نويسي با اي موضوع تقدير خواهد شد، خاطرنشان كرد: تقدير از چهره هاي ماندگار عرصه مداحي، خانواده هاي شهدا كه در عرصه مداحي فعاليت دارند، ذاكران استان اردبيل و شاعران برجسته استان كه در زمينه امام حسين (ع) كربلا و عاشورا سروده هايي داشته اند از ديگر بخش هاي دهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) به شمار مي رود.
همچنين سيد حسين صابري استاندار اردبيل نيز گفت: تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) يكي از راه هاي بزرگداشت شعر مذهبي است چون ريشه در نهضت كربلا و فرهنگ عاشورا را دارد.
وي افزود: دهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني(ع) در اردبيل در مجاورت جمهوري آذربايجان حقيقتا يك نوع توفيق مضاعفي است كه ما مي توانيم با الهام از آن و ترويج و تحكيم فرهنگ عاشورا تاثيرگذاري خود را درك كرده و به كشورهاي اطراف نيز صادر كنيم.
استاندار اردبيل اظهارداشت: مردم و مسئولين استان و شهر اردبيل از برگزاري اين اجلاس در شهر اردبيل ابراز خشنودي كرده و تمام تلاش خود را در راستاي هر چه بهتر برگزار شدن آن به كار بسته اند چرا كه اين عمل را حق و تكليف خود مي دانند بنابراين باتمام توان آماده اند تا اين اجلاس را برگزار كنند.
صابري خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط احساسي كه امروز كشورهاي اطراف را دربرگرفته حسيني (ع) حركت سازنده اي محسوب مي شود كه در جهت سركوب شيطنت هاي دشمنان در حق مردم شيعه در كشورهاي همسايه پيش مي رود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار