ارتباط هدفمند بین صنعت و انستیتو تحقیقات تغذیه ای می تواند در بهبود ارتقا سلامت جامعه موثر باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در همایش آب در سلامت تغذیه که امروز هشتم خرداد در انستیتو تحقیقات تغذیه برگزار شد، افزود: امروزه کلید توسعه صنعتی پایدار را ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه می دانند و از طرفی ساختار علم و فناوری و صنعت بیش از هر زمان دیگری نیازمند ژرف نگری، بلند نظری و جامعیت است هرچند که مرزهای سنتی دانشگاه و صنعت درجامعه ما کمرنگ تر شده است.
اما مطمئنا با ایده آل های آرمانی فاصله زیادی دارد. بدیهی است تعریف و تبیین یک چشم انداز مشترک برای رسیدن به اهداف عالی دانشگاه نیازمند آسیب شناسی عدم موفقیت ارتباط فی ما بین است.
وی افزود: در نیم قرن گذشته انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور تلاش زیادی جهت تعمیق و ارتقا تحقیقات موضوع غذا و تغذیه و درنهایت سیاست گذاری این امور داشته است شواهد امر گویای این واقعیت است که در چند سال اخیر تحقیقات کاربردی در این انستیتو رشد چشمگیری داشته و هرچه ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمیق تر شود اثرات خود را از طریق استقرار امنیت غذایی درجامعه با بالا بردن کیفیت غذایی ایمن در دسترس نشان خواهد داد.
حاجی فرجی به فعالیت مشترک انستیتو و شرکت آبهای معدنی دماوند در اجرای طرح تحقیقاتی مصرف مایعات در بزرگسالان شهر تهران درسال 90 اشاره کرد و گفت: امروزه اهمیت مصرف آب و مایعات و نقش آنها در بروز برخی بیماری های مرتبط با تغذیه و سهم مایعات شیرین و پرکالری و کم ارزش در بروز چاقی روشن است ولی با وجود اتفاق نظر متخصصان در اهمیت دریافت کافی مایعات و به ویژه آب برای حفظ سلامتی و بقا معمولا مصرف مایعات در مصرف مواد غذایی گزارش نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در مطالعات ملی مصرف خوراک خانوارها در ایران نیز که به صورت ادواری بر روی خانوارهای نمونه شهری و روستایی در تمامی استان ها صورت گرفته است نیز اطلاعاتی فردی درخصوص میزان مصرف آب جمع آوری نشده است.
وی با بیان اینکه اولین مطالعه در کشور با هدف تعیین میزان مصرف آب و مایعات مصرف ساکنین شهر تهران در انستیتو تحقیقات تغذیه طراحی و اجرا شد تصریح کرد: امید است که اطلاعات حاصل از این بررسی درخصوص وضعیت مصرف آب و انواع نوشیدنی ها زمینه همکاری های مشترک بیشتر دانشگاه و صنعت را در خصوص بهبود کیفیت نوشیدنی درجهت ارتقا سلامت جامعه فراهم سازد.
وی خاطرنشان کرد: در سند و برنامه اجرایی استراتژیک 20 ساله این انستیتو و در راستای اسناد بالادستی و سند چشم انداز ایران 1404 تحقیقات کاربردی از اولویت و جایگاه بالایی برخوردار است و استفاده از پتانسیل متخصصان و صاحب نظران صنعت کل کشور در زمره برنامه مدون انستیتو قرار دارد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار