رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت : مرمت و بازسازي مسجد صادقيه بازار تبريز رو به اتمام بوده و همزمان با هفته دولت بهره برداري مي شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، تراب محمدی امروز در گفتگو با خبرنگاران افزود: بناي اصلي ان مسجد مربوط به دوره ايلخاني بوده كه در دوره صفويه و قاجار مرمت هايي روي آن صوت گرفته بود.

وي با اشاره به فرسوده شدن تدريجي مسجد صادقيه در سي سال اخير، تشريح كرد: در زمان آغاز بازسازي اين بنا، بيش از 95 درصد آن تخريب شده بود كه نياز به مرمت، بازسازي و احياي كامل بسياري از بخش هاي باقي مانده داشت.

محمدي با بيان اينكه اكنون با رواق سازي هاي صورت گرفته، مسجد صادقيه شكل اصلي خود را بازيافته است، گفت: تمام بخش هاي اين بنا، نظير دو محراب موجود در مسجد، ورودي ها و طاق ها منطبق بر طرح قديم و معماري اسلامي آن دوره احيا و مرمت مي شوند.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان، وسعت تقریبی اين مسجد را 900 متر مربع عنوان كرد و يادآور شد: اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال براي بازسازي و مرمت اين بنا اختصاص يافته بود كه با جذب و تزريق در موعد مقرر، مسجد صادقيه طي چند ماه آينده آماده بهره برداري مي شود.

محمدي با اشاره به 200 مسجد و بقعه تاريخي موجود در آذربايجان شرقي اظهار داشت: طي چهار سال اخير مرمت بيش از 140 مسجد و بقعه تاريخي استان آغاز شده كه اغلب آنها به بهره برداري رسيده ويا رو به اتمام قرار دارند.

وي خاطرنشان كرد: در سال 91 نيز 48 مسجد استان در دست مرمت و بازسازي قرار دارند، كه طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، مرمت 40 باب از آنها تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد./س

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به وجود تعداد محدودي از مساجد استان كه هنوز شناسايي و ثبت ملي نشده اند، گفت: ممكن است در روستاها و مناطقي از استان كه كمتر مورد توجه بوده اند هنوز آثار و مساجد شناسايي نشده اي باقي مانده باشند كه از چشم كارشناسان ثبت آثار سازمان دور مانده اند.

محمدي مسجد جان بهان بستان آباد را يكي از اين موارد عنوان كرد و گفت: اين مسجد سال گذشته شناسايي و ثبت شد كه هم اكنون در دست مرمت و بازسازي قرار دارد.#

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.