افزایش یا کمبود بعضی از مواد در بدن موجب تولید آکنه می شود.

دکتر محمد علی اشرف مدرس، متخصص داخلی در  گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به فراوانی آکنه در سنین مختلف گفت: علی رغم اینکه آکنه در نوجوانی به فراوانی دیده می شود و از هر 5 نوجوان، چهار نفر به آکنه مبتلا هستند ولی آکنه در بزرگسالان نیز شایع است.
وی در ادامه افزود: این بیماری ممکن است در دوره نوجوانی پیش از عادت ماهیانه یا در وسط سیکل قاعدگی به علت آثار هورمون ها شدت گرفته وخیم شود ولی استرس مزمن و فقر غذایی یا استفاده از قرص هاي ضد بارداری نیز موجب وخامت آکنه می شود.

* ارتباط ویتامین E با آکنه

این متخصص داخلی گفت: استفاده از مقادیر زیاد ویتامین E موجب تحریک غده های چربی و تولید مقدار زیاد چربی و تشدید آکنه می شود.
وی در ادامه یاد آور شد: تمامی انواع آکنه یا غده های چربی یا چربی های فولیکول مو مرتبط هستند که فراوان ترین مشکل آکنه، جوش های سرسیاه است.

*ویتامین A و آکنه

دکتر اشرف مدرس با بیان اینکه پیدایش جوش سرسیاه نشانه ی نیاز پوست به بهداشت بیشتر است گفت: پیدایش این نوع جوش ها حاکی از کمبود منیزیم و ویتامین A است.
وی تصریح کرد: ضایعات آکنه گاه با خارش همراه هستند که ممکن است به صورت جوش های متعدد سرسفید بروز کند که حاکی از کمبود ویتامین B1یا مشکلات جذب است.
دکتر اشرف مدرس گفت: لکه های دائمی برجسته در سطح خارجی باز و گاه در ران که پوست را شبيه پوست جوجه مرغ می کند حاکی از نیاز به منیزیم، ویتامین A یا اسید های چرب ضروری یا نیاز به پرهیز از مصرف غذاهایی است که از جذب مواد فوق جلوگیری می کنند.
مانند اسیدهای چرب ترانس که در مارگارین و روغن جامد، روغن پنبه و دانه و روغن هسته خرما وجود دراد.

*آکنه و غذاهای چرب

این متخصص داخلی یاد آور شد: آکنه ی نوجوانان و بزرگسالان با مصرف غذاهای چرب، ضعف گوارش چربی ها و کمبود اسیدهای چرب ضروری تشدید می شود.
وی با  تاکید بر اینکه پوستی که از مواد قندی اشباع شده است نسبت به آکنه حساس است گفت: استفاده از غذای نامناسب و استفاده ی مفرط از غذاهای حاوی نشاسته و قند و مصرف بیش از حد غذاهای چرب، بی نظمی ساعات غذاخوردن، از عادات غذایی غلطی است که موجب بروز و تشدید آکنه می شود.
دکتر اشرف مدرس خاطر نشان کرد: یبوست، توارث، مصرف مواد آرایشی حاوی چربی زیاد، استرس و عدم مصرف سبزی و میوه با ایجاد آکنه ارتباط دارد.
وی همچنین گفت: مصرف بیش از حد چای، قهوه، زندگی بی حرکت که به سوء هاضمه منجر شود، مشکلات آب میوه ی پاکتی، نوشابه های گازدار موجب وخامت آکنه می شود.
دکتر اشرف دوری گفت: در خانم های 30 تا 40 ساله ممکن است تعریق صورت در اثر ورزش یا کار روزانه یا استفاده از مواد آرایشی به مدت طولانی و استرس موجب بروز آکنه می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.