فاز نخست طرح مطالعاتی سند راهبردی آب با اعتباری افزون بر 60 میلیارد ریال در كهگیلویه وبویراحمد در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، استاندار كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه این طرح مهمترین و بزرگترین تصمیم برای تحول در بخش آب و مهار آبهای روان در استان بشمار می رود افزود: فاز نخست این طرح با همكاری استانداری ، مشاوران و شركت آب و منطقه ای استان رو به اتمام است.
اكبر نیكزاد در نشست بررسی آخرین وضعیت سند آب كهگیلویه وبویراحمد افزود:این پروژه نحوه استفاده و بهره‌برداری بهینه از اصلی‌ترین منابع غنی در این استان یعنی آب را درافق و چشم انداز كوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بررسی می كند.
وی بیان كرد: این طرح افق و آینده استفاده آب در بخش‌های مختلف كشاورزی، صنعت، آب شرب شهری و روستائی، آبزی پروری، تولید انرژی برقآبی و گردشگری را تا افق 1420 مشخص می كند.
نیكزاد تصریح كرد: برای تحول و رونق استان ، توسعه همه شاخص‌ها و بهره‌گیری از آب استان، قرارداد طرح تهیه سند آب با شركت مهندسین مشاور 'مهاب قدس'، یكی از مشاوران برتر آب در خاورمیانه و آسیا با استانداری و آب منطقه‌ای استان درسال گذشته به امضا رسید و هم اكنون فاز اول آن رو به اتمام است.
نیكزاد تصریح كرد: برای مهاروجلوگیری از هدر رفت و تخریب و استفاده بهینه منابع آبی- خاكی استان با ایجاده ساختار‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای در سرمایه گذاری، تولید و اشتغال نیازمند طراحی طرح جامع و كاملی از آبهای استان بودیم.
وی اضافه كرد: كهگیلویه و بویراحمد با یك درصد وسعت و یك درصد جمعیت كشور سر منشا حدود 10درصد آب كشور است.
نیكزاد تاكید كرد: امروزه آب كالای مهم، اساسی و استراژیك قلمداد می‌شود و در بسیاری از موارد وحتی مسایل امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز نقش اساسی و تاثیر گذاری دارد.
وی اظهار داشت: تدوین و تهیه طرح مطالعات جامع آب استان راهبردی است كه تا حدود زیادی آبهیا سرگردان و روان در استان را مهار و سامان خواهد داد.
نیكزاد تصریح كرد: با اجرای این طرح مطالعاتی محل احداث سدها، بندها، شبكه‌های آبیاری و زهكشی، نیروگاه‌های برقآبی، تصفیه خانه‌های آب شرب، سامانه‌های انتقال آب شرب، كشاورزی و صنعت تعیین و آماده برای اجرا می‌ شود.
وی عنوان كرد: تولید، اشتغال، افزایش سطح درآمد، كاهش هزینه‌ها و جلوگیری از تخریب‌ و فرسایش سیلابها از دیگر موارد مهار آبهای استان است كه در این طرح نیز گنجانده شده است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.