اوایل سال 83 بود که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در جلسه علنی شورای اسلامی تصویب گردید که در آن دولت موظف شد تا زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق افرادی که طبق تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی و روانی دچار مشکل گشته‌اند و این بیماری سبب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی آنها شده است،‌فراهم و حمایت‌های لازم را از این افراد به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در این قانون همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی موظف شدند تا امکانات لازم برای مناسب‌سازی ساختمان‌ها و عبور و مرور این افراد انجام دهند.
اما هشت سال پیش با تصویب این قانون امید‌های فراوانی در ذهن معلولان غوطه‌ور شد بی‌خبر از آن که این قانون این چند سال نه تنها بدرستی اجرا نشد و مورد توجه خیلی از دستگاه ها نیز قرار نگرفت بلکه خیلی از بند‌ها و قوانین آن مثل توپ فوتبال بین دستگاه‌ها پاسکاری می‌شد طوری که اشکالات فراوانی در آن مشاهده گشت و نیازمند شدید بازنگری بود.
اما با تغییر درمدیریت سازمان بهزیستی همزمان با روزهای پایانی مجلس هشتم این موضوع در رده‌های مهمترین موضوعات کشور قرار گرفت.
طوری که این روزها تصویب و اصلاح آن از داغ‌ترین خبرهای اغلب خبرگزاریهاست و مسئولان برای اظهار نظر در این موضوع از هم سبقت می‌گیرند.
**بازنگری مجدد قانون جامع حمایت از معلولان
همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته بازنگری در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان آغاز شده و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: پس از پایان بازنگری در این قانون، این قانون به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و هیئت دولت ارسال و سپس برای تصویب به مجلس می‌رود.
وی خاطر نشان کرد: احتمال تصویب لایحه قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس  نهم وجود دارد.
**موارد جدید درقانون جامع حمایت از حقوق معلولان
فاطمه آلیا عضو فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد موارد جدید در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت:‌ قانون 3 در صد استخدام معلولان اشتغال و مسکن در دوره جدید بازنگری این قانون تغییر خواهد کرد.
**افزایش 5 ماده از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
سخنگویی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه 5 ماده از قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان افزایش و تغییر یافته، گفت:  برای اجرایی شدن این قانون 3 مفاد آن تغییر و 2 ماده جدید به آن اضافه شده است.
وی از تغییر ماده یک قانون جامع حمایت از معلولان خبر داد و افزود: با این تغییر دولت موظف است که امکانات لازم را برای تامین حقوق این افراد فراهم و حمایت‌های لازم از آنها را به عمل آورد.به نظر می‌رسد برای اجرایی شدن این طرح که مسئولان بر آن تاکید بسیاری دارند باید راه‌کارها و راه‌حل‌های قانونی به شکل لایحه از سوی دولت و یا از طریق طرحی از سوی نمایندگان به مجلس ارائه تا پیگیری و اصلاح شود.
همچنین دولت باید از NGO ها و سازمان‌های که مسئول رسیدگی به وضعیت معلولان هستند استفاده کند تا این طرح در سال‌های آتی نیازمن اصلاح و بازنگری مجدد نباشد./ز
گزارش از: ندا فاضلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار