استان هرمزگان با دارا بودن حدود هزار کيلومتر نوار ساحلي نقش بسزايي در رشد و توسعه اقتصاد مبتني بر ساحل در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از بندرعباس ، در اين خصوص شرکت مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران( ايزوايکو) با داشتن حدود هزار و 100 هکتار خشکي ،380 هکتار حوضچه آرامش ،3 هزار و 300هکتار خط اسکله با آبخور بين 8 تا 16 متر و با توجه به توسعه بهره‌برداري وگسترش حمل و نقل مواد نفتي و افزايش تردد واحدهاي شناور درمنطقه راهبردي خليج فارس و درياي عمان بزرگ‌ترين کارخانه کشتي سازي کشور است که توانسته سهم مهمي در رشد اقتصادي کشور داشته باشد.
اين مجتمع با ساخت کشتي کانتينربر اقيانوس پيماي ايران اراک و ايران شهرکرد توانست با ظرفيت حمل هرکدام دو هزار و 200 کانتينر نقطه عطفي را در تاريخ صنايع دريايي کشور ايجاد کرد و توان متخصصان ايراني را  به جهانيان نشان دهد.
اما اين بار با ساخت و بارگيري سکوهاي گازي ونفتي(جکت) پارس جنوبي دگر بار نشان داده که به خودکفايي رسيده است.
نخستين بار است که اين کار بدست متخصصان کشورمان انجام مي شود پيش از اين شرکت هاي خارجي بارگيري و انتقال  سکوهاي نفتي به دريا با اين وزن را انجام مي دادند .
مدير طرحهاي نفت و گاز ايزوايکو مي گويد:اين سکوي نفتي نخستين  سکوي مرحله 14 پارس جنوبي است که 81 متر طول و دو هزار تن وزن دارد .
اين پايه سکوي نفتي  با کفي هاي بدون اتاقک با 6 دستگاه کاميون به مسافت 700 متر تا دريا کشيده شد و سپس  با بارج مسير 250 مايلي(400کيلومتر) بندر عباس تا عسلويه را در خليج فارس طي کرد.
زين الدين مي افزايد: همه مراحل مهندسي ،ساخت و نصب بومي است.
مدير عامل شرکت مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران(ايزوايکو) هم مي گويد: شرکتهاي خارجي براي انتقال جکت به دريا 3 ميليون دلار دستمزد مي گرفتند اما شرکتهاي ايراني اين کار را با هزينه کمتر از يک ميليون دلار انجام دادند.
رضائيان مي افزايد:طرح ساخت چهار پايه سکوي نفتي مرحله 14پارس جنوبي به ارزش 103ميليون دلار از27 فروردين پارسال در مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران شروع شد که ساخت سه جکت ديگر تا سال آينده به پايان مي رسد .
4 سکوي مرحله 16 پارس جنوبي هم به ارزش 467 ميليون دلار در شرکت مبين سازه ايزوايکو در دست ساخت است .
مدير عامل ايزوايکومي گويد: ساخت اين سکوها اکنون بيش از 30 درصد پيشرفت دارد  و براي 700 نفر شغل ايجاد کرده است .
 ساخت جکتها و سکوهاي  مراحل 2 – 3 – 6 – 7 – 8 و 12 و جکتهاي مرحله 16 پارس جنوبي که اکنون در اين منطقه مهم اقتصادي نصب شده است ازدستاوردهاي مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل در چند سال گذشته است.
قائم مقام شرکت مبين سازه گستر يکي از شرکت هاي زيرمجموعه ايزوايکو مي گويد: ساخت 100 درصدي و اجراي عمليات انتقال اين سکوها به دست متخصصان کشورمان  نشان مي دهد تحريم ها نه تنها خللي در ساخت سازه هاي سکوهاي نفتي و گازي در کشور ايجاد نکرده بلکه موجب خودکفايي در ساخت اين نوع  سازه ها شده است.
عباس پورمي افزايد: تا پيش از اين سنگين ترين سکوي ساخت و بارگيري شده در داخل ايران،900تن بود که الان به دو هزار تن رسيده است.
حائري يکي از مهندسان اين طرح مي گويد:با ساخت و بارگيري اين سکوي نفتي خستگي مان از بين رفت.
مدير کل ايزوايکو هم مي گويد: ساخت سکوهاي گازي و نفتي با چنين وزن و ابعادي مولود تحريم هاست.
يکي ديگر از کارهاي اين شرکت ساخت بارج است.
رضائيان مي افزايد: سال گذشته هم توانسته بزرگترين بارج سوخت رسان خاورميانه با130 مترطول و30 مترعرض ،گنجايش حمل ونگهداري15 هزار تن سوخت را بسازيم.
ارتفاع  اين بارج با 5 متر آبخور به 9 متر مي رسد .
پيش ازاين  بارج 5 هزار تني  سوخت رسان در اين شرکت ساخته شده بود.
رمضاني قائم مقام مدير عامل شرکت بحر گسترش در اين باره مي گويد: با به آب اندازي  اين  بارج 15 هزارتني، ظرفيت سوخت رساني به کشتي هاي عبوري در خليج فارس 3 برابر  شد.
مدير کل ايزوايکو مي گويد: ساخت سومين کشتي کانتينربر اقيانوس پيماي ايران - کاشان، کشتي جمع آوري آلودگي نفتي و نخستين نفت کش منطقه خليج فارس ( ايران -فهيم) با ظرفيت حمل 35 هزار تن سوخت  از مهمترين فعاليت هاي در حال اجراي اين شرکت است که با دانش بومي ساخته مي شوند.
همه اين فعاليت ها تنها 30 درصد ظرفيت شرکت مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران است.
رضائيان مي افزايد:اين شرکت ظرفيت ساخت  4 فروند کشتي بيش از350 هزار تني بطور همزمان، تعمير 60فروند شناور با ظرفيت 80 هزار تن و تعمير 150 شناور باظرفيت دو هزار و 500 تن را دارد.
البته سرمايه گذاري بيش از 3 هزار ميليارد دلاري  که مي توانست براي 10 هزار نفر شغل ايجاد کند هم اکنون 5 هزار نفر را جذب کرده است.
مدير کل ايزوايکو مي گويد:  اين مجتمع از  سال 76 با تعمير شناورها فعاليت خود را آغاز کرد و از سال 82 هم ساخت شناور در آن آغاز شد .
رضائيان علت را نبود سفارش ساخت و تعمير  کشتي به اندازه ظرفيت راه اندازي اين شرکت مي داند و مي گويد:در صورت حمايت دولت و جذب 10 درصد از سفارشهاي ساخت شناور و سازه هاي نفت و گاز کشور علاوه بر توانمندي ملي ، توسعه در منطقه و ارز آوري براي کشور، اشتغال نيز در اين مجتمع به دو برابر مي رسد .
وي تصريح مي کند: ايزوايکو ظرفيت  قبول  طرح هايي تا ارزش يک ميليارد دلار در سال را دارد و ما از مسئولان کشور مي خواهيم به ما اعتماد کنند.
به گفته عزيزي استاندار هرمزگان ،کشتي سازي فرصت بي نظيري است که در استان هرمزگان قرار گرفته است و اگر خوب مورد استفاده بگيرد و بتواند مسير اهداف خود را پيدا کند مي تواند منشاء خدمات بزرگ در بخشهاي مختلف صنعت دريايي و اشتغال اين استان شود.
هر نوع سرمايه‌گذاري در زمينه ساخت شناور و كشتي‌، يك مزيت خفته و نهفته در صنايع فراساحلي كشور تلقي مي شود و سرمايه‌گذاري در اين عرصه، كاملاً توجيه‌پذير است.
به هر حال صنايع دريايي به لحاظ گستردگي فرآيند و نياز به حجم سرمايه‌گذاري‌ سنگين، بدون حمايت‌هاي دولت نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.