تيم ملي شطرنج كشورمان در مسابقات قهرماني تيمي آسيا كه در چين برگزار شد، توانست در بخش آقايان جايگاه پنجم و دربخش بانوان مكان ششم را به خود اختصاص دهد؛ آن ها در دوره گذشته عنوان سوم را كسب كرده بودند.

كاظم مرتضوي در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به آنكه در بخش آقايان 2 تيم از كشور چين جايگاه هاي اول تا چهارم را كسب كرده اند و همچنين در بخش بانوان سه تيم چيني در بين برترين ها قرار دارند اگر فقط يك تيم از آن ها را در جدول محسوب كنيم تيم آقايان بانوان ايران در مكان چهارم قرار گرفته اند.

وي تصريح كرد: طبق رنكينگ اوليه اين مسابقات بانوان ملي پوش مي توانستند مكان سوم را به خود اختصاص دهند كه متاسفانه اين گونه نبود اما آقايان كه در رنكينگ اوليه در جايگاه ششم قرار گرفته بودند در حال حاضر چهارم شدند اين 2 پله صعود به معناي رشد شطرنج ايران است.

مرتضوی افزود: پيش از اعزام تيم ملي به مسابقات قهرماني تيمي آسيا به هيچ عنوان توقع كسب مدال از ملي پوشان ايراني نداشتيم زيرا در حال حاضر شطرنج قاره كهن در جهان حرف اول را مي زند و شطرنجبازان كشورهاي چين، هند، ويتنام جزو مدعيان مدال آور آسيا و جهان هستند.

* از بزرگ نمايي ها متضرر مي شويم

وي خاطرنشان كرد: من نمي دانم چرا نگاه برخي افراد نسبت به تيم هاي اعزامي به مسابقات برون مرزي فقط كسب مدال است بلكه بايد با اين موضوع كارشناسانه رفتار كرد به اشتباه برخي افراد با صحبت هاي خود به نوعي در راندمان رشد ملي پوشان بزرگ نمايي مي كنند اما واقعيت آن است که سرعت رشد شطرنجبازان هندی و چینی در جهان بسیار بالا است رسیدن به آنها نیاز به گذر زمان و سرمایه گذاریهای فراوان دارد.

مرتضوی تصریح کرد: چرا همگان فقط درصدد دیدن نیمه خالی لیوان هستند و هیچ کس مدال طلایی سید جواد علوی مقدم و مدال برنز پوریا ردینی در مسابقات سریع پررنگ نکرد، در رقابت های کلاسیک هم پوریا درینی و سارا سادات خادم الشریعه توانستند حد نصاب استاد بزرگی را کسب کنند بدست آوردن این نتایج برای شطرنج ایران برگ زرینی است که می تواند عملکرد مثبت فدراسیونی ها را به همگان نشان دهد.

وی در خصوص وضعیت احسان قائم مقامی در مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا اظهار داشت: متاسفانه عملکرد احسان قائم مقامی در طول 2 سال اخیر حضورش درمسابقات  برون مرزی چندان جالب و قابل توجه نیست و به نوعی وی در ویتنام روی فرم نبوده است ناظر کمیته ملی المپیک در فدراسیون شطرنج تصریح کرد: طبق رنکینگ اولیه در مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا که در ویتنام برگزار شد احسان قائم مقامی باریتینگ 2579 در مکان دهم قرار داشت اما در پایان جایگاه 25 جدول رد بندی را به خود اختصاص داد.

علل بروز این افت باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد البته باید بگویم که سطح کیفی این رقابت ها تا حدی بالا بوده است که نماینده کشور ویتنام باریتینگ 2703 که در رکینگ اولیه در جایگاه نخست قرار داشت در پایان بازیها شانزدهم شد.

مرتضوی در خصوص نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی تیمی آسیا اظهار داشت: ترکیب کنونی تیم ملی را شطرنجبازان جوان و کم تجربه تشکیل می دهند البته باید بگویم که در بخش آقایان اصغر گلی زاده و در بخش بانوان هم آتوسا پورکاشیان روی فرم مطلوب خود نبوده اند./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار