سازمان عفو بین‌الملل قانون جدید مجلس ملی کبک در خصوص محدودیت برگزاری تظاهرات و تجمع را محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته با صدور بیانیه‌ای در انتقاد از تصویب قانون جدید محدودیت برگزاری تجمع و تظاهرات در مجلس ملی کانادا، نقض آزادی بیان و محدودیت حق تظاهرات برای مردم را خلاف تعهدات بین‌المللی کانادا دانست.

براساس این گزارش، بیش از 14 هفته است که دانشجویان کانادایی نسبت به افزایش شهریه‌ها تظاهرات برگزار می‌کنند که این تظاهرات‌ها از روز 23 مه و با تصویب قانون موسوم به ۷۸، به خشونت کشیده شد و پلیس کانادا حدود 700 نفر از دانشجویان معترض در شهرهای مختلف استان کبک را دستگیر کرد.

از زمان اجرای این قانون تاکنون، بیش از ۲ هزار نفر از دانشجویان از سوی پلیس کانادا دستگیر شده‌اند.

"خاویر زینگا" مشاور ویژه در سازمان عفو بین الملل در اظهاراتی درباره تصویب قانون اعلام کرد: «قانون ۷۸ بی‌حرمتی به آزادی اساسی است و در چارچوب قوانین ملی یا بین‌المللی حقوق‌بشر وضع نشده است. این غیر قابل قبول است که مردم هر بار برای انجام حقوق انسانی خود از مقامات اجازه بگیرند و این قانون محدود کننده باید بلافاصله فسخ شود.»

سازمان عفو بین‌الملل معتقد است که این قانون به مقامات قدرت می‌دهد تا اقدامات خودسرانه خود را در قبال افراد اتخاذ کنند.

بر اساس قانون جدید که در 18 مه به تصویب رسید، دستورالعمل‌هایی بر تظاهرات‌کنندگان تحمیل می‌شود که براساس آن پلیس باید از 8 ساعت قبل نسبت به برگزاری هرگونه تظاهرات آگاهی داشته باشد، تجمع بیش از 50 نفر ممنوع است و همچنین مسیر برگزاری تظاهرات باید متعاقبا به پلیس اطلاع داده شود.

طبق این قانون درصورتی که تظاهراتی بر خلاف این قانون برگزار شود، جریمه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

انتشار این خبر در حالی صورت می‌گیرد که هزاران نفر از معترضان کانادایی با پای پیاده، سوار بر دوچرخه و یا تخته اسکیت در سراسر شهر "مونترال" کانادا تظاهرات خود را برای مخالفت با این قانون با ایجاد سر و صدا بوسیله شیپور و سوت به تصویر کشیدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار