حدود 80 درصد از سکنه شرق بيت المقدس، که اکثراً عرب هستند، در شرايط زير خط فقر بسر مي‌برند، که يکي از علل اصلي آن، احداث ديوار حائل است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه جروزالم پست، چاپ رژيم صهيونيستي، در شماره روز يکشنبه خود در مقاله اي به قلم ملاني ليدمان نوشت، گزارش جديد انستيتوي بيمه در اسرائيل نشان داد، نه تنها 78 درصد از سکنه شرق بيت المقدس در سال 2010 ميلادي زيرخط فقر زندگي مي‌کردند، ‌بلکه 84 درصد از کودکان اين منطقه نيز در همان سال، در شرايط فقر بسر مي‌بردند.

اين مسئله نشان دهنده روند فزاينده فقر در شرق بيت المقدس است، زيرا گزارش همين انستيتو در سال 2006 ميلادي حاکي از فقر 64 درصد از مردم و 73 درصد از کودکان در همين منطقه بود.
اين منبع افزود، يکي از علل ادامه روند فزاينده فقر در شرق بيت المقدس احداث ديوار حائل است که مانع جريان آزاد تجارت و تردد مردم شده است. همچنين هنجارهاي فرهنگي در ميان اعراب ساکن در شرق بيت المقدس باعث ممانعت از کار کردن زنان مي شود که به نوبه خود شرايط فقر خانوارها را تشديد مي کند.
حتي اگر زناني بخواهند در مشاغل نيمه وقت يا تمام وقت در شرق بيت المقدس مشغول به کار شوند، خدمات مهدکودک و نگهداري از فرزندان خردسال اين زنان در اين منطقه بسيار ناچيز است.
گزارش نهاد ياد شده نشان داد، در حالي که پانزده هزار کودک عرب در سنين مهد کودک در شرق بيت المقدس زندگي مي کنند، فقط از 433 کودک عرب در اين منطقه در مهدهاي کودک نگهداري مي شوند.

در ضمن، سطح تحصيلات جوانان عرب پايين است و اين افراد اغلب زبان عربي را نياموخته اند که مانع ادامه تحصيل آنان در دانشگاه هاي اسرائيل مي شود (که زبان تدرس در آنها عبري است).
اغلب مدارس در شرق بيت المقدس، زبان عبري را به عنوان زبان سوم، پس از زبان هاي عربي و انگليسي به دانش آموزان مي آموزند که عملاً بسيار ضعيف است. حتي در برخي از مدارس اين منطقه، زبان عبري به عنوان زبان چهارم، تدريس مي شود. عدم آشنايي به زبان عبري باعث مي شود که اعراب منطقه شرق بيت المقدس نتوانند در غرب بيت المقدس مشاغل خوب پيدا کنند و مجبور شوند به کارگري و شغل هاي سطح پايين و کم‌درآمد در شرق بيت المقدس بسنده کنند.
مشکلات تردد از گذرگاه هاي ديوار حائل باعث شده تا بسياري از فلسطينيان که سابقاً از روستاهاي اطراف به شرق بيت المقدس مي آمدند تا از فروشگاه هاي اين منطقه خريد کنند، ديگر اين کار را نکنند. مطالعات نشان داده که پيش از احداث ديوار حائل، حدود هيجده درصد از فلسطينيان در روستاهاي اطراف براي خريد به شرق بيت المقدس مي آمدند، که اين رقم پس از ساخت اين ديوار به چهار درصد کاهش يافته است که باعث زيان صاحبان فروشگاه ها در اين منطقه عرب نشين شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار