جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به طور یقین دست‌های پنهانی زمینه مطرح شدن دزدی دریایی را در منطقه فراهم كرده اند و امكانات لازم را در اختیار دزدان دریایی قرار می دهند.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم افزود: این دست‌های پنهان به دزدان دریایی امكانات لازم را می دهند تا آنها بتوانند نه تنها در آبهای سومالی بلكه در سایر نقاط در آبهای آزاد جهان فعالیت كنند و در نتیجه كشورهای بیشتری درگیر این پدیده شوم شده اند.

وی با بیان این كه برخی از سر زور و برخی دیگر به دلیل نیاز به دزدی دریایی وادار می شوند، افزود: بازار كشاورزی و ماهیگیری در سومالی بسیار راكد شده و كشتی های ماهیگیری كشورهای پیشرفته نیز سهم عمده ماهی های این منطقه را بخود اختصاص داده اند.

دریادار خادم بیغم افزود: دزدان دریایی در سالهای نخست بیشتر در حوالی خلیج عدن ، محل تردد بسیاری كشتی های تجاری و نفتكش دنیا فعالیت می كردند اما امروز دامنه فعالیت آنها گسترش یافته است.

وی ادامه داد: رئوس مثلث اقتصادی واقع در شمال اقیانوس هند، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه مالاكا است و تمام محموله های تجاری جهان كه از شرق به غرب منتقل می شوند، ناگزیر هستند تا از این مثلث عبور كنند تا به بتوانند به دریای سرخ و كانال سوئز برسند و از طریق دریای مدیترانه به كشورهای اروپایی راه یابند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در چنین شرایطی از منطقه، فقط افرادی قادر به انجام چنین اقداماتی هستند كه اشراف كامل به اوضاع منطقه داشته باشند و بر این اساس این گونه حملات از عهده یك كشاورز و یا دریانور ساده سومالیایی بر نمی آید.

دریادار خادم بیغم افزود: امروز با حضور ناوهای جنگی كشورهای مختلف جهان در منطقه شرایط برای فعالیت دزدان دریایی ناامن تر شده است و به همین علت آنها حوزه فعالیت خود را گسترش داده اند به طوری كه یك فروند كشتی تجاری ما در منطقه ای كه اصلا تصورش را نمی كردیم در شرق اقیانوس هند ربوده شد.

وی اظهارداشت: این موضوع نشان دهنده آن است كه دزدان دریایی كاملا سازماندهی شده عمل می كنند و مورد حمایت دستهای پنهان قرار دارند.

این مقام ارشد نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان كرد: اگر جلوی این پدیده گرفته نشود در آینده شاهد گسترش بیشتر دزدی های دریایی در آبهای آژاد خواهیم بود.

دریادار خادم بیغم ادامه داد: باتوجه به این كه ناوگان تجاری و نفتكش جمهوری اسلامی ایران جزو ناوگان های بزرگ دنیا محسوب می شوند و از آنجا كه حراست از منافع دریایی ما از وظایف نیروی دریایی ارتش است،نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داریم .

اسكورت 1500 فروند كشتی تجاری و نفتكش توسط نیروی دریایی ارتش

وی با بیان این كه در حال حاضر تمامی كشتی های تجاری و نفتكش جمهوری اسلامی ایران تحت حمایت نیروی دریایی ارتش در دریاهای آزاد و بین المللی تردد می كنند، گفت: نیروی دریایی ارتش از سال 1388 كه نخستین ناوگروه خود را برای برقراری امنیت در خصوص موصلاتی دریایی به آبهای آزاد و بین المللی اعزام كرد، تاكنون نزدیك به یك هزار و 500 فروند كشتی تجاری و نفتكش را اسكورت و آنها را از منطقه تهدید خارج كرده است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این كه تاكنون 19 ناوگروه این نیرو به آبهای آزاد و بین المللی اعزام شده اند اظهارداشت: ناوگروه بیستم نیروی دریایی ارتش نیز آماده تا با پایان ماموریت ناوگروه نوزدهم به آبهای آزاد اعزام شوند.

دریادار خادم بیغم افزود: ناوگروههای نیروی دریایی ارتش تاكنون نزدیك به 100 مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته و فقط در سال گذشته(1390) با 44 مورد شاهد بیشترین موارد درگیری با دزدان دریایی بوده ایم.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش امروز با بكارگیری تمرین ها و راهكنش های (تاكتیك های) مختلف توانسته است منطقه عبور كشتی های تجاری و نفتكش را كه در تقسیم بندی بین المللی به طول یك هزار كیلومتر و عرض حدود 20 تا 30 كیلومتر است و حتی بیشتر از این منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

دريادار خادم بيغم اضافه كرد: نیروی دریایی ارتش امروز در بخش شرقی اقیانوس هند یعنی سواحل هندوستان و تنگه مالاكا نیز حضور دارد و توانسته است امنیت مطلوبی را در منطقه برقرار كند.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار