تظاهرات دانشجويي در کانادا به تظاهرات 99 درصدي ها تبديل مي شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، "جاشوا بلکيني" کارشناس کانادايي تصريح کرد: تظاهرات دانشجويي در کانادا ادامه دارد. اين تظاهرات به شدت در حال گسترش است. تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات دانشجويي شهر مونترال حدود 250 هزار نفر براورده شده است. شرکت اين تعداد معترض در تظاهرات کانادا بي سابقه است. نه تنها صدها نفر بلکه هزاران نفر از شرکت کنندگان در اين تظاهرات بازداشت شده اند. گفته مي شود دو هزار و پانصد نفر دستگير شده اند. مقامات کانادايي تلاش مي کنند با اين شيوه هاي تند براي مقابله با معترضان اقدام کنند. بايد توجه داشت که کانادا يکي از بزرگترين منابع نفتي جهان را در خود جاي داده است. جمعيت اين کشور نيز در مقايسه با مساحت و منابع آن کم است بطوريکه حدود 34 ميليون نفر است. دانشجويان حدود دو ميليون نفر از جمعيت اين کشور را تشکيل مي دهند. دانشجويان کانادايي بويژه در منطقه کبک خواهان توجه به مشکلاتشان هستند. آنها مي خواهند روند فزاينده افزايش شهريه ها متوقف شود. دولت کانادا مي خواهد شهريه هاي تحصيل در دانشگاههاي کشور را هشتا درصد افزايش بدهد. منطقه کبک همواره نقش پيش قراول را در تغييرات اجتماعي در کانادا ايفا کرده است و گسترش پيدا کردن دامنه اعتراضهاي دانشجويي در اين شهر مي تواند شروع کننده تغييرات اجتماعي در کانادا باشد. مقامات مسوول در کانادا بجاي استفاده از رويکرد تعقل و استدلال در مواجهه با دانشجويان معترض به خشونت روي آورده اند که نتايج معکوس به همراه دارد.

کارشناس کانادايي در ادامه افزود: در جامعه کانادا نيز شکاف اجتماعي و اقتصادي وجود دارد بطوريکه اين شکاف در وضع زندگي يک درصدي ها يا همان سياستمداران تعيين کننده سياستها و نود و نه درصد مردم کاملا مشهود است که به تظاهرات روي آورده اند. سياستمداران کانادايي در دنياي خودشان زندگي مي کنند و در شرايطي هستندکه نمي توانند مشکلات مردم معمولي را درک کنند. مردم نيز ديگر حاضر نيستند گفته ها و وعده هاي سياستمداران کانادايي را قبول کنند. کانادا يکي ازکشورهايي است که در گذشته يکي از بالاترين سطوح زندگي و درامد را براي مردم داشته است اما در سالهاي اخير سياستمداراني ظهور کرده اند که به شبکه هاي حمايتهاي اجتماعي حمله کرده اند و همين مساله سبب شده است وضع زندگي مردم افول پيدا کند.به همين علت، جوانان و نسلهاي مسن تر کانادا در کنار هم قرار گرفته و بسيج شده اند تا از شبکه حمايتهاي اجتماعي مذکور محافظت کنند. کانادا ثروتهاي زيادي از قبيل نفت و الماس و گاز دارد اما هيچ يک از اين ثروتها به طبقه کارگري کشور نمي رسد.

جاشوا بلکيني در ادامه افزود: در تظاهرات جنبش تسخير در آمريکا شاهد آن نبوديم که افراد پير به جمع جوانان معترض ملحق شوند اما در کانادا اين تغيير نيز رخ داده است بطوريکه افراد مسن هم براي اعلام همبستگي با جوانان معترض کانادايي به صفوف آنها ملحق شده اند. به همين علت تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات منطقه کبک بسيار زياد شده است. برپايي چنين تظاهراتي در کانادا با سابقه غني تظاهرات مردمي و جنبشهاي اجتماعي کم نظير است. به نظر مي رسد اين تظاهرات به سراسر کانادا گسترش پيدا خواهد کرد. تظاهرات در شهر ونکوور در هفته گذشته همين مساله را تاييد مي کند. دانشجويان ونکوور نيز براي اعلام همسويي و حمايت از معترضان در منطقه کبک به خيابانها ريخته بودند. منطقه کبک پيشتاز تحولات اجتماعي کانادا بوده است و به همين علت ، اين بار هم  شاهد گسترش دامنه تظاهرات از کبک به ديگر مناطق کانادا هستيم. تظاهرات مشابه دانشجويي در اسپانيا نيز در جريان است . شايد بتوان گفت نوعي جنبش اعتراضي براي بهبود وضع نظام آموزشي در جهان در جريان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار