کارشناس سياسي گفت: ادامه يافتن مذاكرات به معناي پيشرفت آن است و اگر زمينه براي حصول مصالحه وجود نداشت، در همان دور اول به اتمام مي رسيد.

صادق زيبا کلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در ارتباط با روند مذاکرات بغداد اظهار داشت: ادامه يافتن مذاکرات هسته اي 1+5 با ايران نشان از پيشرفت و گام به جلو است که اگر زمينه هايي براي حصول مصالحه وجود نداشت مذاکرات در همان دور اول در بغداد به اتمام مي رسيد.

وي افزود: با توجه به وجود آمدن فضاي چانه زني بين طرفين براي رسيدن به توافقات هسته اي شرايط مساعد براي رسيدن به مصالحه وجود دارد.

تحليل گر سياسي علت انتخاب مسکو را براي دور بعدي مذاکرات اين گونه عنوان کرد: مکان مذاکره به خاطر اهميت آن بايد براي طرفين به عنوان واسطه ي بي طرف قابل قبول باشد.

استاد دانشگاه علوم سياسي گفت: احتمال ادامه يافتن مذاکرات در چندين دور ديگر از سوي طرفين مذاکره کننده وجود دارد ونکته حائز اهميت در مذاکرات استانبول و بغداد براي غرب و ايران رسيدن به توافق با دادن کمترين امتياز ها و رسيدن به بيشترين خواسته ها است.

صادق زيبا کلام به تأثير تحريم ها اشاره داشت و تصريح کرد: با توجه به شرايط اقتصادي در دنيا اعمال تحريم ها براي غرب و ايران اصلا خوشايند نيست و واسطه هاي غرب ( روسيه، چين، امارات، ترکيه) تنها کشورهايي هستند که در اين راستا سود مي برند.

وي اضافه کرد: تا زماني که مذاکرات به شکست کامل نرسد تحريم هاي جديد اعمال نمي شود و رسيدن به توافقات هسته اي به معناي اتمام تحريم ها بر ايران نيست.

پژوهشگر سياسي در پايان خاطر نشان کرد: براي اتمام تحريم ها بر ايران، توافق 27 کشور اروپايي و کنگره آمريکا لازم است.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار