عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی جرم‌شناسی مرکز کرمان گفت: قبح اجتماعی تاثیر بیشتری نسبت به مجازات دارد، زیرا اگر مجازات کارساز بود در این مدت نباید شاهد حضور مجرمان در جامعه باشیم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از کرمان، محمد عارفی شامگاه شنبه در آیین افتتاح انجمن جرم‌شناسی مرکز کرمان در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر اظهار داشت: این انجمن می‌تواند با راهکارهای علمی خدمتی را به جامعه حقوقی کشور ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان 11 درصد خاک کشور را شامل می‌شود، عنوان کرد: این استان به قرار گرفتن در حاشیه کویر لوت و نزدیکی به کشورهای جرم‌خیز جنوب‌شرق کشور از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

عارفی بیان داشت: جامعه حقوقی، قضات متدین و مومن و وکلای دلسوز کرمان با توجه به جرم‌هایی که در این خطه وجود دارد، احساس تکلیف کردند که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی به دستگاه امنیتی و قضایی کمک کنند.

وی عنوان کرد: جرم‌انگاری در مورد بعضی از جرائم مانند جرائم اینترنتی و هوا فضا در دهه‌های اخیر موثر بود، اما لزومی برای جرم‌انگاری بعضی از موارد دیگر نبود.

رئیس کانون وکلای استان کرمان تصریح کرد: قبح اجتماعی تاثیر بیشتری نسبت به مجازات دارد، زیرا اگر مجازات کارساز بود در این مدت نباید شاهد حضور مجرمان در جامعه باشیم.

عارفی با اشاره به اینکه 100 هزار ماده قانونی وجود دارد، بیان داشت: عمر ما کفاف مطالعه این تعداد ماده قانونی را نمی‌دهد.

وی تاثیر مجازات کوتاه مدت را در زندانیان بیشتر دانست و عنوان کرد: مجازات طولانی مدت بر روی زندانیان تاثیر منفی می‌گذارد، به طوری که زندانی در پنج، شش ماه نخست آرزوی آزادی را دارد، اما با گذشت مدتی با محیط زندان رفیق می‌شود.

عارفی افزود: زندانی با حضور طولانی مدت در زندان، احساس جدیدی پیدا می‌کند، اما هزینه نگهداری باری بر دوش دولت می‌شود.

وی بیان داشت: بعضی‌ها معتقدند که وکلا ترجمه‌گران صحبت موکلان خود به زبان حقوقی هستند، اما این گونه نیست.

عارفی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی انجمن ایرانی جرم‌شناسی در کرمان در زمینه آسیب‌شناسی راه‌کارهایی با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقی ارائه می‌شود تا به سوی جامعه‌ای سالم و کم جرم حرکت کنیم.

وی ابراز داشت: جرم همیشه در جامعه وجود داشته است، اما نگرانی ما از تورم جرم است. /ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.