مصرف محصولات دخاني در هر شش ثانيه يك نفر را به كام مرگ مي كشاند و دو تا سه برابر هزينه هاي مصرف دخانيات صرف درمان بيماري هاي ناشي از آن مي شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي؛ دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه دخانيات مركز سلامت محيط و كار اعلام کرد: حدود يك چهارم كل افراد بالغ جهان مصرف كننده سيگار و ديگر مواد دخاني هستند.
بر اساس اين گزارش، صنايع دخاني محصولي را توليد و عرضه مي كند كه اعتيادآور و مرگ آور بودن آن از نظر علمي اثبات شده و ترفندها و روش هاي صنايع دخاني براي تامين منافع سرشار خود در حال تغيير است و تبليغات مستقيم و غيرمستقيم صنايع دخاني مانعي براي تحقيق اهداف سلامتي است.
بر پايه اين گزارش، فروش محصولات دخاني به افراد زير18سال ترفند صنايع دخاني است و صنايع دخاني سالانه ده ها ميليون دلار صرف تبليغ، ترويج و حمايت مالي از مناسبت هاي مختلف با هدف گسترش مصرف دخانيات مي كنند.
بر اساس اين گزارش، دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه دخانيات مركز سلامت محيط و كار اعلام کرد: تنفس هواي پاك حق اساسي همه مردم است و هيچ سطح ايمني در مواجهه با دود دخانيات وجود ندارد بنابراين به كار بردن عبارات غلط و فريبنده اي همچون لايت (سبك)، كم قطران و معطر ترفندهاي صنايع دخاني است که از مخاطرات سيگار براي سلامتي کم نمي کند.
ممنوعيت كامل استعمال دخانيات در مكان هاي عمومي موجب كاهش مخاطرات سلامتي و ممنوعيت جامع تبليغات و فعاليت هاي ترويج كننده، موجب كاهش اغواگري و ترفندهاي صنايع دخاني مي شود.
بر همين اساس، با افزايش قيمت محصولات دخاني مي توان موجب محدود كردن توان جوانان در خريد اين محصولات شد و منافع صنايع دخاني در تناقض آشكار با اهداف سلامت عمومي است و اين صنعت نبايد در هيچ يك از ابتكار عمل هاي مربوط به سياست هاي سلامت عمومي دخيل باشد.
4تا10خرداد هفته جهاني بدون دخانيات است و شعار روز جهاني بدون دخانيات "دخالت هاي صنايع دخاني چند مليتي را متوقف کنيم" اعلام شده است./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار