استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه تولید عسل در کشور گفت: زنبورداران کشورمان در حال حاضر از کمبود و گاه نبود ملکه زنبور عسل در توسعه زنبورستان‌ها رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل؛عبدالله پیرایرانی  در مراسم تشکیل انجمن ملی عسل ایران در اردبیل افزود: همان گونه که خداوند نیز در قرآن کریم از عسل به عنوان شفا و درمان دردها یاد کرده است به یقین اگر به زندگی زنبور نگاه کنیم و در آن تعقل و تفکر داشته باشیم به حکمت و تدبیر الهی بهتر پی برده و به اهمیت این موجود زنده و تولیدات آن پی می‌بریم.

وی گفت: کشور ما در موقعیت خاص جغرافیایی از ممالک مستعد برای پرورش زنبور و تولید عسل است به طوری که قبل از انقلاب در این کشور 650 هزار کندو وجود داشت که این تعداد بعد از پیروزی انقلاب به دو میلیون کندو رسیده است.

پیرایرانی افزود: به رغم توسعه و احیای زنبورداری در حال حاضر زنبورداران ما با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آن کمبود ملکه زنبور و برخی دیگر از مشکلات حمایتی از زنبورداران است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه تولید عسل در کشور در ادامه گفت: ایران از نظر تعداد کندو سیزدهمین کشور دنیا و در مساحت شانزدهمین کشور جهان است اما در تولید عسل در رتبه‌های پایینی قرار داریم به طوری که کشور چین با هفت میلیون کندو، 10 برابر ایران عسل تولید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تلف شدن 50 درصد کندوها و زنبورها در فصل زمستان افزود:‌ این برای منطقه و مسئولان یک فاجعه است که 50 درصد کندوهای زنبور در زمستان از بین برود.

پیرایرانی عسل را یکی از غذاهای زنده و توصیه شده برای مصرف روزانه و سر سفره گذاشتن در هر وعده غذایی اعلام کرد و گفت: با توجه به این‌که زنبور برای تولید عسل زحمت فراوانی می‌کشد و این نعمت خدادادی خاصیت بسیار فراوانی دارد، شایسته است با رعایت نقاط بهداشتی و نظارت‌های استاندارد از هرگونه تولید عسل تقلبی جلوگیری شده و به جای آن عسل ناب تحویل مردم شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.