اصفهان/ وزیر فرهنگ و ارشاد؛

نقش بی بدیل اصفهان در پرورش عالمان و اندیشمندان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصفهان نقشی بی بدیلی در پرورش عالمان و اندیشمندان بر عهده داشته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان سید محمد حسینی در همایش تجلیل از نام آوران حوزه علمیه اصفهان افزود: اصفهان و عالمان اصفهانی در رشد علوم و معنویت در ادوار مختلف تاریخ نقش موثر و قابل توجهی داشته و این شهر علمای بسیاری را در خود پرورش داده است.

وی ادامه داد: پرورش راغب اصفهانی و هاتف اصفهانی که صاحب زیباترین ترجیع بند عرفانی است خود نمونه ای بر این ادعاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش میرفندرسکی در گلستان اظهار داشت: در گذشته تصور می‌شد که میر فندرسکی از اصفهان است اما اکنون که اصلیت او به گلستان نسبت داده شده باید گفت اصفهان در آن دوران پذیرای چنین اندیشمندانی بوده و آنان را به سمت و سوی خود جلب کرده است.

وی با اشاره به آثار ارائه شده و ماندگار علمای اصفهانی ادامه داد: کتابی همچون مفردات راغب امروزه به عنوان مرجع علمی و ادبی برای پژوهشگران است و یکی از دلایل ماندگاری آثار این علما را بهره گیری از هنر در تألیفات‌شان دانست.

حسینی تصریح کرد: امروز نیز باید برای انتقال این مفاهیم به نسل‌های جوان جامعه از هنر استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به مرکزیت علمی اصفهان در دوره صفویه یادآور شد: بزرگانی همچون محقق کرکی و شیخ بهایی از شهرهای دیگر در اصفهان حاضر و به ترویج علوم اهل بیت(ع) پرداختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصفهان مرکز تربیت رجال انقلابی همچون آیت الله مدرس و شهید بهشتی است،ادامه داد: اصفهان امروز، شخصیتی همچون آیت الله مظاهری را در مهد خود پرورش می‌دهد.

حسینی تاکید کرد: تاریخ نشان می‌دهد،هر چند در حوزه علمیه اصفهان فراز و فرودهایی وجود داشته ولی هیچگاه خالی از نخبگان علمی نبوده است.

وی همچنین اصفهان را دارای یک مرکزیت در علوم مختلف دانست و یادآور شد: مکتب اصفهان در علوم مختلف قابل مشاهده است و اصفهان در دوره صفوی نیز دارای یک مرکزیت بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:باید افکار گذشتگان نقشه راه جوانان باشد و در قالب سینما،تئاتر و... زندگی شخصیت های بزرگی را که اهل سیر و سلوک بوده اند مستند کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.