رییس شوراي ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی افزود : هنر سوزن دوزي ممقان پس از ثبت در فهرست ميراث ناملموس آثار ملي در سال گذشته، اكنون مستند نگاري مي شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: بيش از 500 هنرمند در استان در هنر «توخوش»یا سوزن دوزی ممقان فعاليت دارند.

وي خاطرنشان كرد: هم اكنون جمع‌آوري مطالب درباره پيشينه و قدمت اين هنر، بر اساس قراردادي توسط شرکت نگارينه در حال انجام است.

محمدي سوزن دوزي ممقان را جزو مهارت های رودوزی عنوان كرد و گفت: اين هنر از دیر باز در ایران کاربرد داشته اما این نوع رودوزی با ویژگی های خاص آن به جز در آذربايجان شرقي در هیچ منطقه دیگری از کشورمان رایج نيست.

وي تشريح كرد: سوزن دوزی ممقان که از سالیان دور توسط دختران وزنان با ظرافتی خاص در انتخاب رنگ ها و طرح اندازی ها تاثیر پذیرفته از علائق بومی و شرایط زیست است با مواد اولیه در دسترس و عمدتا در اوقات فراغت انجام مي شود.

محمدي با اشاره به تاريخچه و قدمت اين هنر گفت: با توجه به اينكه این صنعت سنتی جنبه کاربردی داشته و نيز به دلیل استفاده از مواد و مصالح سهل الوصول و در دسترس که غالبا دوام زیادی نیز نداشته اند انتظار وجود نمونه هایی باقدمت بیش از چند صد سال امری دور از واقعیت است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: اما ساختار نقوش که ریشه در نوع معیشت و هماهنگ با جغرافیای زندگی هنرمند ممقانی داشته، که حس وحال آن در نقوش و طرحهایی کاملا هماهنگ با کنتراست رنگی بالا قابل مشاهده است، شاهدي براي قدمت بالاي اين هنر به شمار مي رود.

محمدي خاطرنشان كرد: همچنين جایگاه فولکلوریک این هنر در اذهان عمومی مانند ارائه این آثار از طرف خانواده عروس به داماد به عنوان تحفه، قدمت این هنر را که همچون اعتقادات، باورها، طرح ها و نقش های الهام گرفته از طبیعت و نوع معیشت و زندگی است، همپای قدمت نسل های گذشته این هنرمندان قرار می دهد.

وي با اشاره به اينكه هنر سوزن دوزی در برخی مناطق ديگر ایران نيز انجام می شود، گفت: تفاوت هنر سوزن دوزی ممقان با ساير مناطق این است که این هنر علاوه بر کاربردی بودن، جنبه ي تزئینی نیز دارد.

رییس شوراي ثبت آثار تاریخی استان افزود: اين هنر بر خلاف غالب سوزن دوزی های مطرح شده، پر حرکت و با طیف رنگ های شاد و متنوع و بهره گرفته از انواع دوخت ها و طرح ها است.

محمدي يادآور شد: نقش های الهام گرفته از طبیعت و جایگاه فولکلوریک این هنر، تولید خانگی و استفاده از امکانات محدود و حتی دور ریز همچون کاغذ باطله به عنوان لایه کار در خلق آثار هنری چشم نواز، همنشینی رنگ های شاد با کنتراست زیاد، القاي حس حرکت در ایجاد نقش ها و تنوع و هماهنگی نقوش در کار از جمله ارزش های شاخص این هنر است.

وي با اشاره به معرفي هنرمندان پيش‌کسوت اين رشته، اظهار داشت: شيوه توليد اين آثار، مواد اوليه مورد استفاده در آن‌ها و آثار هنري صنعتگران اين رشته نيز در آينده‌اي نزديک در کتابي منتشر خواهد شد/س

 

برچسب ها: سوزن دوزی ، ممقان ، ثبت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.