یکی از شایعترین عوارضی که به پوست آسیب می رساند سوختگی است.

میترا رحیمی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سوختگی موجب از بین رفتن سلولهای پوست، انعقاد پروتئین ها ،تخریب عروق جلدی و خروج مایعات از محل آسیب دیده می شود.

وی ادامه داد: در سوختگی های عمیق مایعات و املاح زیادی از عروق بدن خارج می شود که موجب اختلال در گردش خون می شود و موجب بروز عمل شوک در فرد میشود و برای درمان آن از طریق آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی و تزریق اقدام می شود.

رحیمی در مورد انواع سوختگی عنوان کرد: درجه یک – قرمز شدن پوست که با فشار دادن از بین می رود ولی با درد نسبتا شدیدی همراه است، درجه 2 تاول: که این ناحیه بسیار حساس بوده و ممکن است در اثر کوچکترین تماسی ترکیده شود و موجب سوزش و احساس درد در آن ناحیه شود ، درجه 3 پوست قهوه ای رنگ و سفت است که بر اثراز بين رفتن سلولها این ناحیه بی حس است.

وی در مورد اقدامات اولیه در مورد مواجه با انواع سوختگی ها اظهار داشت: سوختگی بر اثر حرارت، برای از بین بردن درد در این ناحیه محل آسیب دیده را در معرض آب سرد قرار دهید .

سوختگی براثر تماس مواد شیمیایی ، محل آسیب دیده را از هرگونه پوششی (لباس) جدا کرد و آن محل را با آب سرد شستشو داد ، آفتاب سوختگی، برای درمان آن بهتر است از محل تابش نور خورشید دور شد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر محل سوخته شده ترشح داشت بهتر است در طول روز چندبار با آب و صابون محل را شستشو داد در صورت خیس شدن محل آسیب دیده، پانسمان را باز کرده تا زخم هوا داده شود، اگر گاز استریل به محل زخم چسبیده باشد آن را در آب گرم خیسانده و به آرامی از محل آسیب دیده جدا کنید و بهتر است پانسمان زخم را هر دو روز یکبار عوض کرد تا از عفونت آن جلوگیری شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار