علي رغم گفته مدير كل استاندارد استان تهران مبني بر رعايت نشدن اصول ايمني در استريل كردن وسايل پزشكي در بيمارستان ها، وزارت بهداشت قويا اين موضوع را رد كرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي؛ دكتر سيد حسن امامي رضوي معاون وزير بهداشت اعلام کرد: دستگاه هاي اتوكلاو و ديگر تجهيزات بيمارستان ها از لحاظ رعايت استانداردها همواره مورد بازديد و نظارت ناظران وزارت بهداشت قرار دارد.
وي برخي اخبار درخصوص استاندارد نبودن اتوکلاوهاي برخي بيمارستان هاي تهران را تکذيب و اضافه کرد: اين اظهارات غيرکارشناسي است و چنين اخباري نبايد رسانه اي شود.
وي درباره مطرح شدن موضوع غيراستاندارد بودن اتوكلاوها در شوراي سلامت استان گفت: من عضو سلامت شوراي استان هستم و اين موضوع به هيچ عنوان در شوراي سلامت مطرح نشده است.

اين درحالي است كه به گفته مسلم بيات مديركل استاندارد استان تهران در بررسي‌هاي انجام شده در 59 بيمارستان شهر تهران مشخص شده كه دستگاه‌هاي اتوكلاو از لحاظ ايمني و عملكرد، غيراستاندارد و مشكل‌دار هستند.

اتوكلاو يا دستگاه استريل‌كننده با بخار يك محفظه داراي فشار است كه در آن از بخار اشباع شده براي افزايش دما جهت استريل و ضدعفوني در آزمايشگاه‌هاي ميكروبيولوژي مراكز بهداشتي و خصوصا بيمارستان‌ها استفاده مي‌شود.

مديركل استاندارد استان تهران به بيان اين‌كه در بسياري از بيمارستان‌ها مسوولان از مشكل‌دار بودن دستگاه‌هاي اتوكلاو متعلق خود بي‌اطلاع هستند، ادامه مي‌دهد: برخي بيمارستان‌ها براي رفع نقص اتوكلاوهاي خود اقداماتي انجام داده‌اند و ‌موضوع غيراستاندارد بودن اتوكلاوها در شوراي سلامت استان و با سازمان نظام پزشكي در ميان گذاشته شده است.

بيات اضافه مي‌كند: هنوز هم بيمارستان‌هايي هستند كه اقدام به رفع نقص دستگاه‌هاي اتوكلاو خود نكرده‌اند و امسال مجددا اين دستگاه‌ها را در سطح استان بازرسي مي‌كنيم.

بيات به كيفيت دستگاه​هاي اتوكلاو در ساير مناطق كشور اشاره‌اي نمي‌كند، اما توضيح مي‌دهد: در استان فارس نيز به صورت همزمان تاييد شد كه دستگاه‌هاي اتوكلاو در بسياري از موارد از لحاظ ايمني و عملكردي مطابق استاندارد نيستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.