سیستم عامل آندروید این روزها بیشتر از همیشه مورد حمله بدافزارها و گروه های هکری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ از ابتدای سال 2012 تاکنون سیستم عامل آندروید مورد حمله بزرگترین گروه های هکری قرار گرفته و آسیب پذیری آن نسبت به ویروس ها و بدافزارها به شدت زیر سئوال رفته است.

همه سیستم عامل گوشی های هوشمند از جمله آندروید، iOS و ویندوز فون نسبت به حملات ویروسها و تروجان ها آسیب پذیرند و در صورت گرفتار شدن در دام این بدافزارها امکان شنود مکالمات، ردیابی مکان و حتی دسترسی به حساب های بانکی شما را برای هکرها فراهم می کنند.

اما اگر شما هم یک تلفن همراه آندرویدی در اختیار دارید نگران نباشید، ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه با دشمنان آندرویدی خود بجنگید و بر آنها غلبه کنید.

 Android Counterclank

این ویروس بر روی تعداد انگشت شماری از برنامه های مجانی و کاربردی مارکت اندروید متصل بوده و تاکنون هزاران بار توسط کاربران آندروید دانلود شده و نحوه کار آن بدین شکل است که می تواند برنامه ای را بدون اجازه شما در دستور کار قرار داده و به اطلاعات حساس دستگاه دسترسی پیدا کند.

یک شرکت فعال امنیتی از کاربران آندروید خواسته که نگاهی به لیست برنامه خود بیندازند و ببینند اگر به تازگی دانلود شده آن برنامه را Uninstall کنند یا گوشی خود را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانند.

همچنین شما می توانید از قسمت برنامه های در حال اجرا (Running) ببینید که آیا برنامه ای دوبار اجرا شده یا نه و یکی دیگر از راههای اطلاع از مبتلا شدن گوشی شما به ویروس این است که بالای صفحه Home Screen شما ایکون Search باشد که در حالت معمولی نباید باشد .

پیامک های تروجان

هم اکنون تقریباً نیمی از برنامه های رایج و مخرب آندرویدی حاوی پیامک های تروجان هستند و بدون اطلاع شما برای هکرها پیامک متنی ارسال می کنند که باعث افزایش صورتحساب تلفن همراه در آخر دوره می گردند.

بهترین راه مبارزه با این پیامک های تروجان نصب یک مجموعه قوی امنیتی و آنتی ویروس آندروید بر روی دستگاه بوده و علاوه بر آن هیچ اپلیکیشنی را تا زمانی که کاملاً از صحت آن مطمئن نشده اید نباید نصب نمایید.

به گوگل اعتماد نکنید

طی چند ماه گذشته گوگل سرویس Google Play را به کاربران ارائه داد که در آن Android Market با بخش های دانلود فیلم، موزیک و کتاب تلفیق شده است.

همین کار زمینه را برای تبهکاران سایبری فراهم کرد تا آدرس جعلی Google Play را ایجاد کنند و از طریق آن کاربران را در دام دانلود اپلیکیشن های ویروسی و مخرب بیندازند.

شما برای مبارزه با این تهدید باید سیستم عامل دستگاه خود را به طور مرتب به روز رسانی کنید و از ابزارهای ضد بدافزار برای شناسایی و حذف اپلیکیشن های ناامن استفاده کنید و هرگز از طریق دانلود کردن، برنامه ای را از Google Play بر روی گوشی خود نصب نکنید.

Android/FakeToken.A

نحوه کار این بدافزار بدین شکل بوده که شما پیامکی از طرف بانک خود دریافت می کنید که بیانگر از کار افتادن حساب کاربری شما بوده و برای متصل شدن به حساب خود و تغییر رمز عبورتان بر روی یک لینک کلیک کنید که در حقیقت این لینک حاوی بدافزار کنترل از راه دور به نام Android/FakeToken.A بوده و می تواند کلیه اطلاعات شخصی شما را سرقت کند.

اطلاع داشته باشید که هیچ گاه نباید بر روی لینکی که نمی شناسید چه از طریق پیامک و چه ایمیل کلیک کنید و بهترین راه برای آگاهی از اطلاعات حسابتان این است که آدرس بانک خود را همیشه در خاطر داشته باشید و از طریق مرورگر و با آدرس امن HTTPS:// به وب سایت رسمی مؤسسه مالی مورد نظر خود متصل شوید.

استفاده از نرم افزارهایی که مؤسسات مالی برای بانکداری اینترنتی در اختیار مشتریان داده و بر روی گوشی نصب می شوند نیز از دیگر راههای مطمئن برای انجام کارهای بانکی است.

Carrier IQ

این برنامه شاید کمی قدیمی باشد اما روت کیت توسعه دهنده نرم افزار آن بر روی میلیون ها تلفن همراه در حال اجرا است که می تواند بدون آگاهی کاربر مکان و مکالمات شخص را هنگام اتصال به اینترنت گزارش دهد و امکان غیرفعال سازی آن نیز برای کاربر وجود ندارد.

برای مقابله با این روت کیت باید از اپلیکیشن رایگان Carrier IQ Test استفاده کنید که قابلیت شناسایی و حذف همه برنامه های مخرب را داراست.

اپلیکیشن های اولیه گوشی هم امن نیستند

محققان دریافته اند که برخی از اپلیکیشن هایی که از قبل توسط کارخانه های سازنده بر روی گوشی های هوشمند نصب شده اند دارای خطرات امنیتی جدی پنهانی هستند که می توانند اطلاعات یک گوشی را پاک کرده و یا مکالمات آن را شنود نمایند.

از آنجایی که این برنامه ها بر روی سیستم عامل آندروید Baked شده اند امکان پاکسازی آنها برای کاربران وجود ندارد و تنها کاربرانی که از نسخه 4.0 آندروید استفاده می کنند می توانند با مراجعه به قسمت Setting à Device à Apps à All اپلیکشن های مورد نظر خود را پنهان یا غیر فعال نمایند./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار