آیت الله'محمدتقی مصباح یزدی' از اساتید عالی حوزه علمیه قم گفت: فقه حكومتی همان جعل و تشریع حكم از سوی خداست و شارع و حاكم در واقع خود اوست.




1391/03/04 - 09:12







به گزارش سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله مصباح یزدی در همایش 'فقه حكومتی' در قم گفت: در فقه حكومتی، مدیر جامعه، امام معصوم(ع) و در زمان غیبت فقیه به نیابت از امام معصوم است كه همه آنان، مشروعیت خود را از خدا گرفته اند.

رییس موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شانیت صدور حكم حكومتی از سوی خدا به حاكم اسلامی داده شده و اینجاست كه حكم حكومتی خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد:در برخی احكام بخصوص احكام فردی مثل وضو، تشخیص مصالح و مفاسد با خود فرد است اما در مسایل اجتماعی و حكومتی و حتی برخی عبادات از جمله حج،نمازجمعه و نماز عید باید به حكم حكومتی حاكم جامعه اسلامی توجه كرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در برخی مسایل از جمله مسایل بحث برانگیز كه كارشناسان نظرات مختلف و بعضا متضادی ارایه می دهند و هر كدام استدلال خاص خود را بیان می كنند، باید كسی باشد كه تصمیم نهایی را بگیرد.

وی با بیان اینكه تصمیم نهایی تابع ضوابطی است،گفت:این تصمیم گیری ویژگی خاص خود را دارد و دلخواهانه نیست بلكه باید در آن موازین فقهی البته بر اساس قواعد و تشخیص تزاحم مفاسد و رعایت مصالح، مراعات شود.

عضو مجلس خبرگان گفت: حاكم اسلامی، كسی است كه ضوابط شرعی را بهتر از دیگران می داند و با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مكانی و سایر شرایط به وسیله عقل خود، اراده الهی را كشف می كند.

همایش فقه حكومتی با عنوان'ظرفیت های فقه جواهری در قلمرو فقه حكومتی' با هدف بررسی مسایل فقه حكومت اسلامی و ابعاد مختلف آن و با محور چیستی فقه حكومتی، چرایی و ضرورت فقه حكومتی، سیر تاریخی فقه حكومتی شیعه، نظام موضوعات و مسائل فقه حكومتی و فقه پول و بانك به مدت یك روز در قم برگزار شد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار