با این 6 اصل از میان امواج خروشان گفتگو به سلامت عبور کنید

برای دسترسی به حقیقت باید بدانید چطور موقعیت را در دست بگیرید، این 6 اصل به شما کمک خواهد کرد که از میان امواج خروشان گفتگو به سلامت عبور کنید.

دل‌آرام ابوالفتحی، روانکاو و روان درمانگر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: برای دسترسی به حقیقت باید بدانید موقعیت را چطور در دست بگیرید.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: این 6 اصل به شما کمک خواهد کرد که از میان امواج خروشان گفتگو به سلامت عبور کنید.

1- نود درصد تصمیم‌های ما بر پایه احساسات است

ابوالفتحی تصریح کرد: نود درصد از تصمیم‌های ما بر پایه احساسات است و در بقیه موارد ما از منطق کمک می‌گیریم.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: اگر شما فقط برپایه منطق صرف از کسی چيزي بخواهید ، شانس چندانی برای راضی کردن او نداريد.

اگر در جستجوی حقیقت هستید عبارت‌هایی مثل صداقت بهترین سیاست است و یا دروغ به ضرر همه است هیچ کس را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی اظهار کرد:‌شما باید تفکر عاقلانه و منطقی را به صورت جمله‌های عاطفی و احساسی درآورید و منافع آنی راستگویی را به شخص نشان دهید.

به طور مثال، مادری که با بچه‌اش صحبت می‌کند می‌تواند بگوید تو با دروغ گفتن مرا اذیت می‌کنی، من دوست دارم بتوانم به تو اطمینان کنم که این به نفع خودت هم هست.

2-چگونگی کنارآمدن ما با خبر خوب و بد بستگی به این دارد که خبر چطور جذب ذهن شود

ابوالفتحی تصریح کرد: اغلب وقتی فرد درمورد اتفاق بدی که در زندگی‌اش می‌افتد فوق‌العاده ناراحت می‌شود که در این صورت میزان افسردگی و اضطراب فرد به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و برعکس هنگامی که مشکلی را گذرا و جدا از بقیه زندگی در نظر می‌گیریم بی اهمیت می‌شود که اگر این عوامل را در ذهن طرف مقابل عمداً بزرگنمایی کنید یا کم اهمیت جلوه دهید می‌توانید بلافاصله دیدگاه او را در هر موقعیتی تغییر دهید یعنی آن را مثبت یا منفی کنید.

3- وقتی طرف مقابل سرسختانه بر موضع خود پافشاری می‌کند چیزی را تغییر دهید که می‌توانید

ابوالفتحی در ادامه گفت: حالت‌های احساسی فرد با حالت فیزیکی بدنش ارتباط مستقیم دارد، اگر وضعیت بدنی او در موقع انکار یا خودداری از گفتن چیزی تثبیت شده است کاری کنید که حالت بدنش را تغییر دهد.

این روانکاو و روان‌درمانگر اظهار کرد: این از پدیده‌ای بنام "قفل ذهن" جلوگیری میکند و سبب می‌شود او راحت‌تر وضعیت روحی‌اش را تغییر دهد به طور مثال اگر نشسته است کاری کنید که بلند شود و اطراف اتاق قدم بزند.

4- افراد، کاری را که شما از آنها انتظار دارید انجام می‌دهند

ابوالفتحی در ادامه عنوان کرد: اگر چیزی را ده بار بگویید معلوم است که انتظار ندارید ‌آنها به شما گوش کنند، به روشی که افراد مقتدر مثل افسران پلیس، برای کنترل شرایط به کار می‌برند دقت کنید نه هوار می‌کشند و نه جار و جنجال راه می‌اندازند.

وی تاکید کرد: بهترین روش برای اینکه توجه شنونده جلب شود این است که مستقیم و به آرامی صحبت کنید.

5- اگر بخواهید برای انجام کار در کسی ایجاد انگیزه کنید باید به او نشان دهید انجام آن آسان است

این روانکاو و روان‌درمانگر تصریح کرد: اگر بخواهید در کسی انگیزه ایجاد کنید که کاری را انجام دهد باید به او نشان دهید که انجام آن آسان است ولی اگر بخواهید کسی را از انجام کاری منصرف کنید تنها کاری که باید بکنید این است که تعداد مراحل آن کار را تا جایی که می‌‌توانید ریز کنید و آن‌ها را طولانی و خسته کننده جلوه دهید.

وی اظهار کرد: بسته به اینکه فرد یک کار را چطور در ذهن بررسی کند، انجام آن کار احساساتی کاملاً متفاوت را در او به وجود می‌آورد.

6- هر عملی که از انسان سر می‌زند از 2 انگیزه نشأت می‌گیرد

ابوالفتحی در ادامه گفت: هر عملی که از انسان سر می‌زند از یکی از این 2 انگیزه نشأت می‌گیرد، پیشگیری از درد و رنج و کسب لذت و آرامش.

وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهید بر رفتار فرد تاثیر بگذارید باید کاری را که او قصد دارد انجام دهید و شما با آن موافق نیستید به نوعی به درد و رنج ربط دهید و چیزی را می‌خواهید انجام بدهد لذت بخش جلوه دهید./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.