رئیس نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: با توجه به اینکه گام‌های عملی در زمینه تحول در علوم انسانی برداشته شده، می‌توان گفت که حوزه‌های علمیه سابقه طولانی در اين زمینه دارند.


به گزارش خبرنگار صنفي،‌ آموزشي باشگاه خبرنگاران؛ رضا غلامی، رئیس نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد در خصوص اهمیت تحول در علوم انسانی افزود: اهمیت نوآوری در علوم انسانی موضوع مهمی است که باید توجه به آن بیشتر شود، چنانچه در ابتدا ما نیازمند این هستیم که یک تعریف درست از اسلامی شدن علم انسانی ارائه دهیم.

وی گفت: در زمینه علوم انسانی باید گام عملی برداشته شود و حوزه‌های علمیه سابقه طولانی در این زمینه دارند.
غلامی در پاسخ به این سوال مجری كه این برنامه در خصوص اینکه این کنگره تا چه حدی می‌تواند مقدمات کنگره‌های بعدی در زمینه علوم انسانی را فراهم کند گفت:‌ موضوع تحول بنیادین در علوم انسانی موضوع پرسابقه ای است و هم اکنون جزء دغدغه‌های علوم انسانی مطرح شده است البته نباید این نکته را فراموش کرد که همواره در فراز و نشیب‌ بوده است.
وی افزود: ما از نقطه صفر آغاز نکردیم، بخشی از راه درخصوص تحول در علوم انسانی طی شده و علت آن پیشرفت جهشی ایران در زمینه علوم است.
غلامی تصریح کرد: باید سعی کنیم که دانشگاه ها موضوع تحول در علوم انسانی را هضم کنند و باید به سمتی حرکت کنیم که قادر به درک مسائل جامعه اسلامی باشند، چنانچه اکثریت اساتید دانشگاهی در این زمینه مشکلی ندارند.
وی اظهارداشت: هم اکنون بهترین گام‌ها در زمینه تحول در علوم انسانی برداشته شده و اگر سرفصل‌های این رشته بازنگری شود شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه هستیم که در این میان نقش حوزه علمیه در داشتن علوم انسانی پررنگ بوده و نباید آن را نادیده بگیریم.
 

*گام‌های بلندی در زمینه نظریه پردازی علوم انسانی برداشته شده است
رفیعی، دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در ادامه گفت: حوزه علمیه موثرترین نقش را در زمینه علوم انسانی ایفا میکند چرا که علوم انسانی برمبنای فلسفی و عقلانی است.
وی افزود: حوزه علمیه کنونی در انقلاب اسلامی شکل گرفته و به همین دلیل رویکرد این علوم انسانی به عنوان کار اولیه حوزه علمیه محسوب می‌شود.
رفیعی تصریح کرد: هم اکنون حوزه علمیه در زمینه علوم انسانی کار خود را آغاز کرده و ما می‌توانیم این خبر خوش را بدهیم که در فضای انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در نظريه پردازی علوم انسانی برداشته شده است.
 

*ما با اسلامیزه کردن سکولار موافق نیستیم
در ادامه غلامی در خصوص اسلامیزه کردن سکولار گفت: ما با اسلامیزه کردن سکولار موافق نیستیم و باید علوم انسانی کاملاً متحول شود، ما نقاط قوت علوم انسانی را نادیده نمی‌گیریم البته نباید در علوم انسانی فعلی را غایب در نظر بگیریم.
وی افزود: در ساخت علوم انسانی جدید هم زیربنا و هم روبنا باید کاملاً متحول شود چنانچه در زیربنا علوم عقلی نقش مهمی دارد و در رو بنا هم اکنون ما شاهد حضور اکثریت دین هستیم که باید در یک تعامل منطقی با یکدیگر پاسخگو باشند.
وی اظهارداشت: هم اکنون در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی گام‌های موثری برداشته شده چنانچه شاهد تحول و اسلامی کردن علوم اقتصادی هستیم، بنابراین در زمینه رشته‌هایی که متحول شده است دانشگاه ها باید به سمت دستاوردها حرکت کنند و در رقابت با غرب هراسی نداشته باشند.

*در زمینه علوم انسانی نیازمند نقشه راه هستیم
در ادامه رفیعی در پاسخ به سوال مجری این برنامه درخصوص تغییر ساختار پیوستگی علوم مختلف گفت:‌اول باید ببینیم این پیوستگی که می‌گوییم مبانی مشترک آنها است؟ چرا اسم‌های مختلف مثل مبانی علوم انسانی دارای 4 دیواری است بنابراین همه اینها در ابتدا باید در یک چارچوب شکل بگیرد.
وی افزود: تفاوت اساسی نگاه اسلامی با نگاه غرب در مبنای اسلامی است و کاملاً مشخص است که آن پارادایم اسلامی را باید مبنا قرار دهیم چرا که اولاً زندگی انسان محدود به زندگی مادی نبوده و ثانیاً تجربه حسی نمی‌تواند همه ظرفیت‌ها را نشان دهد.
غلامی در ادامه گفت: عامل اصلی وحدت بخش مبانی است و اگر به یک مبنای درست دست پیدا کنیم این امر شکل می‌گیرد که در اين میان نیازمند نقشه راه هستیم و برای کارهای پژوهشی چرا که وحدت بخشی در علوم انسانی هم جنبه تئوریک دارد و هم جنبه علمی بنابراین نیازمند فضایی هستیم تا دستاوردهای آن را به آزمون بگذاریم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کردند که نظریه‌های وارد شده به کشور مسموم کننده است گفت:‌ این نظریه‌ها چون تا حدی سکولار است باید در جامعه سم‌زدایی شود که البته بهترین کار‌، کار عملی پخته و دقیق بر اساس نقشه راه است.
وی افزود: تاکنون فرصت و وقت‌های زیادی درخصوص تحول در علوم انسانی را از دست داده‌ایم چرا که اگر در این فرصت 15 یا 20ساله پیش تاکنون قدمی برمی‌داشتیم هم اکنون شاهد علوم انسانی کارآمد بودیم.
وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم الگوی پیشرفت را بدون کارآمدی علوم انسانی ترسیم کنیم و در این زمینه حوزه و دانشگاه نباید در حاشیه باشند بلکه باید در متن قرار بگیرند.
غلامی تصریح کرد: مشکل اصلی و جدی در تحول علوم انسانی این است که نمی‌توانیم چارچوب‌ها را از یکدیگر جدا کنیم چرا که اگر چارچوب برداشته شود می‌توان صادرات را از منظر مبانی وارد کرد.
 

*علوم انسانی در جوامع سکولار کارآمد نیست
غلامی در ادامه گفت: پیامد علوم انسانی غرب این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ما اجازه داده نشده تا در علوم انسانی تاثیر چندانی داشته باشیم بنابراین باید تلاش کنیم که البته مهمترین موضوع این است که هم اکنون علوم انسانی در حاشیه قرار گرفته است و  فارغ‌التحصیلان این رشته نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند.
وی افزود: اگر علوم انسانی کارآمد باشد نظام عالی جاری شده و شاهد‌ تربیت نیروهایی هستیم که سریع‌وارد عرصه‌های مختلف می‌شود.
وی تصریح کرد: البته تصور اینکه بگویم علوم انسانی در جوامع سکولار کارآمد نیست به دلیل این است که در این جوامع ناامنی اجتماعی به اوج خود رسیده و علوم انسانی سکولار حتی یک علوم انسانی کارآمد هم نبوده است و مهمترین موضوع این است که در این کشورها انسان تنها انسان مادی نیست./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار