انتخابات مجلس نهم، صحنه رقابت هاي سنگين نمايندگان دوره هشتم براي ورود به نهمين دوره بود كه برخي چهره ها بر اساس ميزان راي خود در اين عرصه شگفتي هاي جالب توجهي را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شگفتي هاي بسياري را به همراه داشت و كانديداهاي قديمي و جديد مجلس حاشيه هاي متفاوتي را به تصوير كشيدند، كه باشگاه خبرنگاران شگفت انگيزترين چهره ها را انتخاب و منتشر كرده است.

 **خبرنگاري كه نماينده مردم شد

بيژن نوباوه وطن، خبرنگار كهنه كار صدا و سيما است كه با وجود آثار و تبعات شيميايي حاصل از دوران جنگ، نمايندگي مردم تهران را براي دور هشتم مجلس شوراي اسلامي عهده دار شد.

نوباوه در ليست انتخاباتي جبهه متحد و پايداري حضور مشترك داشت كه مي‌توان وي را به عنوان شگفتي‌ساز مجلس نهم دانست، چرا كه به عنوان انتخاب اول مردم تهران در دومين مرحله از انتخابات مجلس نهم، بهارستاني شد.

 **اسماعيل كوثري، اصولگراي ميانه رو

كوثري را رسانه‌ها با لحن ملايم و آرام او مي‌شناسند، وي يكي از معتدل ترين نمايندگان مجلس هشتم بود. كوثري به دليل حمايت‌هاي جدي از احمدي نژاد و دولت نهم به عنوان يكي از حاميان دولت در ابتداي مجلس هشتم شناخته شده بود كه  پس از ماجراي بركناري وزير اطلاعات و خانه نشيني احمدي نژاد اين حمايت كمرنگ و به سمت انتقاد گرايش پيدا كرد.

البته كوثري در دور اول انتخابات شانس ورود به مجلس را داشت ولي به دليل وجود يك كانديدايي با نام مشابه آراي وي به نساب يك چهارم نرسيد.

** پيوند ديرينه توكلي و انتقاد

احمد توكلي يكي ديگراز شگفتي هاي مجلس نهم است. رسانه‌ها توكلي را به واسطه ديد انتقادي وي به دولت مي‌شناسند البته انتقاد توكلي فقط شامل دولت احمدي نژاد نمي شود بلكه دولت هاي هاشمي رفسنجاني و خاتمي نيز با انتقادات اين مرد هميشه منتقد، دست و پنجه نرم كرده‌اند.

مهمترينشاخصه توكلي انتقادات تند وي به چهره هاي صاحب نام كشور است مخصوصا كه وي در  مسائل اقتصادي صاحب نظر بوده و نظرات صريحي را در مبارزه با فساد ارائه كرده است.

انتقادات وي همچنين در مجلس هشتم  از ملك‌زاده، سعيد مرتضوي و رحيمي فراتر رفت و به شخص رئيس‌جمهور نيز رسيد. اگر چه در روزهاي منتهي به برگزاري انتخابات آماج تخريب هاي مختلف بود ولي در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم، به عنوان سومين مرد منتخب تهران راهي ساختمان سبز بهارستان شود.

**مطهري اينجا، آنجا، همه‌جا

علي مطهري، كه روزگاري در دفتر انتشارات صدر عهده دار امور فرهنگي بود  ترجيح داد تا با ورود به مجلس هشتم، در عرصه سياسي كشور حضور جدي داشته باشد.

مطهري در عين ناباباوري نتوانست در دو ليست مشهور پايتخت يعني جبهه هاي متحد و پايداري حضور پيدا كند  ولي تقريبا در تمامي ليست هايي كه براي بهارستان نهم ارائه شد ه بود، به عنوان سرليست يا نفر دوم حضور داشت.

از مهمترين اقدامات مطهري در مجلس هشتم مي‌توان طرح جنجالي سوال از رئيس جمهور را نام برد كه اين طرح براي اولين بار در كشور و به نام مطهري در صحن علني اجرا شد.

البته مصادف شدن سالگرد استاد بزرگ مرتضي مطهري با انتخابات مجلس شوراي اسلامي در راي آوردن مطهري بي تاثير نبود تا جايي كه فرزند شهيد مطهري در يك نشست خبري از اين همزماني با عنوان امداد الهي ياد كرد.

** الهيان هم با عدم كسب راي شگفتي همه را برانگيخت

زهره الهيان يكي از پرتلاش‌ترين نمايندگان مجلس هشتم در حوزه حقوق بشر بود كه تلاش اين نماينده پيشين تهران، منتهي به شكل گيري  چندين فراكسيون و سازمان مردم نهاد شد.

شايد كمتر كسي در عرصه سياست پيش بيني مي‌كرد كه الهيان راهي مجلس نشود، اما اين نماينده فعال و رسانه اي مجلس هشتم، در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم حائز آراء مردم نشد.

**سروري و فدايي منتقد يا مدافع دولت؟؟

در بررسي مواضع چهره هاي سياسي، عده‌اي در موضع انتقاد از دولت قرار مي‌گيرند و برخي هم  صددرصد دولت را تاييد مي‌كنند، اما سروري و فدايي در هيچ كدام از اين دو گروه جاي نداشتند.

برخي معتقدند كه بار سنگين حجم  فعاليت هاي جبهه متحد در تهران بر دوش سروري بوده و فدايي نيز در ميان نمايندگان به عنوان مرد شماره يك رايزني‌هاي داخل مجلس محسوب مي‌شود.

فدايي در پيگيري مصوبات داخلي مجلس هشتم بسيار موثر بود ولي بدون سرو صدا اين اقدامات را انجام مي‌داده و كمتر در عرصه رسانه حاضر بوده است.

با وجود اين كه ماهيت انتقادي اين دو نماينده نه در حمايت دولت بود و نه تخريب بي چون و چرا، باز هم مردم به آنها اقبالي نشان ندادند و فدايي و سروري علي رغم تصور همه به مجلس نهم راه پيدا نكردند.

**حبيبي و بادامچيان پشت در بهارستان ماندند

اما محمد نبي حبيبي و اسدالله بادامچيان، دو مرد كهنه كار حزب موتلفه كه همواره در دوران مبارزات انقلابي نقش موثري داشتند،  نتوانستند راهي مجلس نهم شوند كه به نظر مي‌رسد  ملت ايران با ديدگاه جوانگرايي ترجيح دادند با انتخاب جوان ترها، مسئوليـت‌هاي ديگري را به اين دو چهره بازمانده از مجلس نهم واگذاركنند.

**با سابقه ترين نماينده  بهارستاني نشد

احمد ناطق نوري كه در 30 سال گذشته همواره به عنوان نماينده نور و محمودآباد صاحب يكي از كرسي‌هاي مجلس بود، در عين ناباوري نتوانست پلكان صعود به بهارستان را طي كند و از مسير سبز بهارستان جاماند.

** اصلاح طلب شاخص از بهارستان نهم جاماند

مصطفي كواكبيان هم يكي ديگر از شگفتي هاي انتخابات مجلس نهم بود و با وجود برنامه هاي جدي انتخاباتي در آستانه مجلس نهم از نمايندگان شاخص اصلاح طلب در مجلس هشتم محسوب مي شد كه در همان دور اول رقابت هاي انتخاباتي مجلس نهم، با اقبال مردم مواجه نشد و از دور رقابت ها كنار زده شد./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار